Overlijden moeder - wat nu?

Saar_
Topic Starter
Berichten: 67

Overlijden moeder - wat nu?

#1 , 20 aug 2017 22:26

Beste,


Mijn vader is reeds geruime tijd overleden. Mijn moeder onlangs (eind mei). Mijn moeder stond onder bewindvoering. Alle papieren qua overlijden zijn naar mijn broer gegaan (oudste). Ik heb begrepen dat binnen de 4 maanden na overlijden alles qua erfbelasting moet binnen zijn. Intussen zijn we bijna 3 maanden na overlijden en weet ik nog van niks.

De bewindvoerder heeft de saldo's laten weten en ging eind juli het nodige doen qua eindverslag.

Welke zijn de logische vervolgstappen enz? Aangezien ik niks van papieren heb en geen contact met mijn broer (wij zijn de enige erfgenamen), waar moet ik beginnen om alles toch tijdig in orde te krijgen?

Moet ik verwachten dat het nodige gedaan zal worden of moet ik beginnen met bvb akte van overlijden, erfopvolging enz op te vragen?

Er is geen notaris, geen eigendom, enkel een som op spaarrekening van -100.000€.

Mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 21 aug 2017 13:18

Als je weet waar die spaarrekening is, neem contact met dat bankkantoor. Indien reeds voor een attest van erfopvolging is gezorgd, moeten die u toch oproepen om te komen tekenen voor vrijgave en verdeling van dat bedrag. U kan daar ook zelf voor zorgen. Neem zelf initiatief voor er boetes zijn.
Gezien het feit dat er een bewindvoerder is en de slechte verhouding met uw broer, is het misschien aan te raden dat u een notaris contacteert die alles voor u in orde brengt. Vraag wel vooraf de benaderende kost.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”