schenking

fransman
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

schenking

#1 , 19 aug 2017 17:23

Een neef kreeg kreeg vorig jaar een schenking van 250000 euro om een huis te bouwen.daarvoor werd een appartement aan zee verkocht om het geld te schenken en zo de succesrechten te omzeilen.Nu een paar maanden later is de schenker overleden .moet er dan op het gekregen geld geen succesrechten meer betaald worden?of word dat door de fiscus niet onderzocht ?het gaat ten slotte niet om een broer of zus .

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 19 aug 2017 17:46

Indien iemand overlijdt binnen de drie jaar nadat hij een onroerend goed heeft verkocht, zal de Registratie steeds navragen wat er met het geld gedaan is. Die som wordt verondersteld aanwezig te zijn in de erfenis. De erfgenamen zullen steeds erfbelasting moeten betalen. De normale gang van zaken is dat in de aangifte nalatenschap vermeld wordt wie die gelden heeft ontvangen. Die zal dan ook de nodige erfbelasting moeten betalen.
Spijtig dat er geen schenkingsbelasting is betaald, dan was men er vanaf geweest met 7%. Nu is het goed mogelijk dat men meer dan 50 % zal moeten betalen. En ik begrijp goed dat eventuele andere erfgenamen niet willen opdraaien voor de 'begunstigde'.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#3 , 19 aug 2017 17:50

Er wordt niet vermeld of er al of niet 7 percent schenkingsrecht is betaald.
Ik heb het vermoeden dat TS die vraag niet kan beantwoorden.
Dat is een wettelijke "omzeiling" van de erfrechten.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”