Erfen grootmoeder

Chilli
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Erfen grootmoeder

#1 , 17 aug 2017 16:29

Beste mijn groot moeder wil aan alle kleinkinderen 25000 euro geven als ze komt te overlijden.

Als ik het goed begrijp zijn er 3 opties..
1) handgift, maar ik kan niet verzekeren dat ze nog 5 jaar zal leven
2) nu schenken via notaris
3) erven als ze sterft

Kan iemand mij zeggen wat de beste optie is of hoe dit best aangepakt kan worden?
Ik ken de verschillen niet tussen die opties qua kosten en zou haar toch graag informeren voor de juiste optie.

Thx!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 17 aug 2017 18:34

De drie opties kosten allen evenveel : 3% of 750 € per kind. Zonder rekening te houden met de bijkomende notariskosten.
Ik zou opteren voor de handgift : dat is in principe kosteloos. Enkel als oma geen 3 jaar meer zou leven, dient je erfbelasting te betalen. Dat risico is te pakken.
Twee aandachtspunten :
1. Zorg dat van elke schenking en document bestaat tussen oma en de begunstigde. Handgift via overschrijving per bank is aan te raden. Vraag eventueel hulp in het bankkantoor, ook een voorbeeld van brief.
2. Het zijn eigenlijk de kinderen, niet de kleinkinderen die erven van oma. Zij hebben bepaalde rechten. Hun akkoord voor die schenkingen is best aanwezig.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Chilli
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 17 aug 2017 20:07

Dag Wanton,

Bij deze wil ik u graag ook wat meer info verschaffen. Ik heb met mijn vader gesproken en wij twijfelen een beetje aan optie 1 omdat zij 83 jaar is. Wel in goede conditie maar toch al wat op leeftijd.

Heb je enig idee wat die erfbelasting dan zou zijn?


Wat betreft optie 3 hebben we nog een bijkomend probleempje.. we zijn er van overtuigd dat ze geen testament heeft maar alles op papier heeft staan dat ze zelf geschreven heeft. Mijn ouders hebben er absoluut geen bezwaar tegen de schenking maar is het niet zo dat als ze daadwerkelijk geen echt testament heeft dat dit eerst naar mijn ouders zal gaan die dan het nogmaals zullen moeten doorschenken? Wat resulteert in extra kosten voor mijn ouders?

Reclame

wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#4 , 17 aug 2017 22:09

De officiële afhandeling kost telkens 750 €, zijnde 3 %. Zelfs als jullie bij haar overlijden dat zo zouden krijgen zonder testament , rekent de Registratie dat toch bij uw ouders. Het zou dus kunnen dat zij dan meer moeten betalen dan die 3 %. Daarom opteer ik er voor dat u zorgt dat dit gedaan wordt voor haar overlijden. Indien zij drie jaar nog leeft, hebben jullie dat geld verworven zonder kosten. Is zij toch eerder dood, moeten die schenkingen vermeld worden in de aangifte en betalen jullie ook maar 3 %.
Als dat eerst officieel bij de ouders passeert, betalen die 3 of 9 % - als het boven 50.000 € per erfgenaam is. Bij doorgeven aan jullie zit men terug met 3 % schenkingskosten.

Meer berichten liever via PB, aub.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”