Nalatige notaris ?

miranda
Topic Starter
Berichten: 13
Locatie: mechelen

Nalatige notaris ?

#1 , 14 aug 2017 09:58

Goedemorgen,
Samen met 2 andere personen ben ik de begunstigde van de levensverzekering van een tante.
Mijn tante is begin november 2016 overleden.
Mijn nicht (dochter van de overleden tante en eveneens begunstigde van de verzekering) heeft gekozen om het nalatenschap te laten behandelen door haar notaris.
Begin maart 2017 werd het Aangifte op nalatenschap doorgestuurd en begin juli 2016 werd de betaling naar VLABEL overgemaakt.
Mijn nicht nam begin juli ook contact op met haar notaris om te horen of er nieuws was over de uitbetaling van de levenverzekering en kreeg toen te horen dat wij zelf contact moesten opnemen met de verzekeringsmaatschappij. Wat wij toen ook gedaan hebben.
Na 1 maand was het geld reeds op ons rekening.
Omdat de waarde van de levensverzekering bepaald werd op de dag van het overlijden van mijn tante en wij pas na 8 maanden contact opgenomen hebben met de verzekeringmaatschappij zijn de waardes van de verzekering ondertussen gedaald wat maakt dat wij niet alleen minder geld ontvangen hebben dan vermeld op de aangifte maar eveneens teveel betaald hebben aan VLABE.
Voor mij persoonlijk is dit een verlies van +- 6.000 euro.
Mijn vraag is de volgende : Was het niet de PLICHT van de notaris om ons reeds in november 2016 te melden dat wij zelf contact moesten nemen met de verzekeringsmaatschappij?
Alvast bedankt voor jullie reactie.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 14 aug 2017 12:00

Het hangt af van de opdracht die u aan de notaris gegeven hebt.
Ik veronderstel dat hem enkel werd gevraagd de aangifte bij Vlabel te doen.
Duidelijk niet gevraagd om ook de verdeling te doen want dan zou hij die gelden
bij de verzekering opgevraagd hebben om ze te kunnen verdelen.

De waarde van de onderliggende effecten voor de berekening van de erfrechten wordt steeds bepaald op datum overlijden.
Ook als u gewoon aandelen zou geërfd hebben zou u betaald hebben op die waarde en zou u achteraf ook het
risico van waardevermindering hebben moeten ondergaan.
Ten tijde van de bankcrisis hebben veel mensen erfrechten betaald op iets dat korte tijd nadien zo goed als waardeloos
was geworden. Denk maar aan Fortis bijvoorbeeld.

Dat risico is bijna niet te vermijden, tenzij men op de dag van het overlijden de effecten zou verkopen.
Maar dat is wegens een aantal administratieve redenen niet haalbaar.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

miranda
Topic Starter
Berichten: 13
Locatie: mechelen

#3 , 14 aug 2017 12:18

De notaris zorgt hier duidelijk wel voor de verdeling vermits alle andere gelden (zichtrekening, effectenrekening, enz..) bij hem gestort werden voor de verdeling.
Wat mij een beetje dwarsligt is dat indien de notaris ons begin november 2016 op de hoogte had gebracht dat wij zelf contact moesten nemen met de verzekeringsmaatschappij 1 maand daarna alles geregeld was geweest en de schade beperkt.
Een Aangifte kan je ook zonder notaris doen. Als je voor een notaris kiest is het toch hoofdzakkelijk ook voor zijn proffesioneel advies.
In ons geval voelen wij ons door deze notaris tekortgedaan.

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”