Schenking-vroegere gekregen gelden

Marieke-Sophie
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Schenking-vroegere gekregen gelden

#1 , 10 aug 2017 13:03

Mijn schoonouders schenken binnenkort het geld van hun woning aan hun beide kinderen. Ze hebben hun huis verkocht en willen dit schenken aan beide kinderen.

Beide kinderen ontvingen 20j geleden al geld, de dochter een bedrag van 100 000euro en de zoon een veel kleinder bedrag, maar we weten niet precies hoeveel. Hoe moet dit nu worden verrekend? De ouders gaan 250 000euro schenken maar de ene dochter heeft in het verleden meer geld gekregen. Nu zegt men dat de broer (die veel minder kreeg) zo goed als alles zal krijgen omdat die 100 000euro nu veel meer waard is. Mag men de waarde van nu rekenen? Of moet men gewoon die 100 000euro in mindering brengen en de rest verdelen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 10 aug 2017 18:00

De normale werkwijze is : alles bijeen tellen en dan gelijkmatig verdelen. Maw. de oorspronkelijke waarde blijft behouden.

Toch even dit vermelden, als ik zo hoor dat de ouders hun huis verkopen en het geld wegschenken. Het is te hopen dat zij, als ze ooit in een rusthuis terecht komen, toch in staat zijn alles zelf te betalen. Er is, na deze actie, geen enkel OCMW dat zal bijbetalen. Ofwel alles terugvorderen van de kinderen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Marieke-Sophie
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 10 aug 2017 18:05

Dank je wel voor jouw reactie!
Ze zijn verhuisd naar een service-flat en zorgen er wel nog voor dat ze nog geld genoeg hebben hoor.

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”