geërfde blote eigendom schenken aan kinderen

V_D_T
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

geërfde blote eigendom schenken aan kinderen

#1 , 07 aug 2017 13:36

2 jaar geleden erfden wij de blote eigendom van de helft van de ouderlijke woning na overlijden van 1 van de ouders. Is het mogelijk om deze blote eigendom reeds te schenken aan onze 2 kinderen (die minderjarig zijn)? Kunnen wij de overlevende ouder best hierbij betrekken? En wat komt hierbij kijken?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 07 aug 2017 13:42

Minderjarige kinderen kunnen alleszins geen schenking aanvaarden.
Een Rechter moet dat in hun plaats doen.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

V_D_T
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#3 , 07 aug 2017 17:50

Maar aangezien mijn echtgenoot de erfgenaam is en alles wat hij tijdens ons huwelijk erft zijn eigendom blijft, kan ik dan deze schenking niet aanvaarden als hij daarmee akkoord gaat? Via de rechter zijn weer extra kosten en wij zullen de successierechten al voor hen moeten betalen.

Reclame

basejumper
Berichten: 4628
Locatie: Diest

#4 , 07 aug 2017 18:46

Het gaat niet om jouw man. Het gaat om minderjarige kinderen. En die genieten bijzondere juridische bescherming. Een blote eigenaar heeft ook heel wat verplichtingen.... Aan de rechter om uit te maken of een geschenk op termijn geen vergiftigd geschenk wordt.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Sirkii
Berichten: 5414

#5 , 07 aug 2017 20:29

De andere ouder (of de grootouder) kan wel degelijk optreden voor het minderjarig kind voor de schenking van de blote eigendom (notariskosten en schenkingskosten). Voor de verkoop van het huis (bv na overlijden 2e ouder) moet de vrederechter tussenkomen als er (mede)eigenaar(s) nog minderjarig zijn. Tenzij dit past in erfenisoptimalisatie omdat je zelf bv ongeneeslijk ziek bent doe je dit beter niet: jij hebt al successie betaald en na verkoop kan je kosteloos geld schenken mits je nog 3 jaar leeft na de schenkingsdatum.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#6 , 07 aug 2017 21:42

Maar aangezien mijn echtgenoot de erfgenaam is en alles wat hij tijdens ons huwelijk erft zijn eigendom blijft, kan ik dan deze schenking niet aanvaarden als hij daarmee akkoord gaat? Via de rechter zijn weer extra kosten en wij zullen de successierechten al voor hen moeten betalen.
Er zijn in dat geval schenkingsrechten verschuldigd, geen erfenisrechten.
Die schenkingsrechten worden berekend op de waarde van de naakte eigendom.
Het begunstigde kind moet later, als het vruchtgebruik stopt en het volle eigenaar wordt, niets meer betalen.

Indien uw echtgenoot wacht met schenken tot hij volle eigenaar is geworden dan wordt het duurder aangezien de schenkingsrechten dan niet op de waarde van de naakte eigendom worden berekend, maar wel op de waarde in volle eigendom.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Loreen
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#7 , 16 aug 2017 18:56

Bij een schenking aan minderjarige kinderen is er altijd een tussenkomst van de rechter nodig, ongeacht wie de aanvaarding doet.
Dus daar ga je in geen geval onderuit kunnen.

Het is je bedoeling om enkel de blote eigendom te schenking en zelf het vruchtgebruik te behouden dan lijkt dat mij te gaan om een" vermomde" schenking.

Sirkii
Berichten: 5414

#8 , 16 aug 2017 20:07

Bij een schenking aan minderjarige kinderen is er altijd een tussenkomst van de rechter nodig, ongeacht wie de aanvaarding doet.
Dus daar ga je in geen geval onderuit kunnen.

Het is je bedoeling om enkel de blote eigendom te schenking en zelf het vruchtgebruik te behouden dan lijkt dat mij te gaan om een" vermomde" schenking.
Dit is niet correct. Vorig jaar een dossier geregeld van de schenking van de blote eigendom van een moeder aan de kinderen waarvan eentje nog minderjarig. Het minderjarige kind werd vertegenwoordigd door haar grootmoeder omdat de ex-man (vader) er niet in betrokken kon worden. Mocht de moeder overlijden als het kind nog minderjarig is moet de vader idd naar de rechter om toelating tot verkoop te verkrijgen. k Was er bij bij t verlijden van de akte die door de moeder, de meerderjarige kinderen en de grootmoeder van het minderjarig kind getekend werd. Er is daar geen vrederechter aan te pas moeten komen.

Loreen
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#9 , 16 aug 2017 20:33

Ik heb het even opgezocht en ik ga je gelijk moeten geven:).

wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#10 , 16 aug 2017 21:43

Mag ik 2 opmerkingen meegeven :
1. De verkoop en schenking van een blote eigendom kan enkel mits akkoord van de vruchtgebruiker.
2. De schenkingsrechten worden berekend op de volle eigendom.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”