aanvechten van onterving

mina7
Topic Starter
Berichten: 5

aanvechten van onterving

#1 , 07 aug 2017 10:46

Toen mijn moeder mijn stiefvader huwde heeft deze mij wettelijk geadopteerd en kreeg ik zijn naam, daarna hebben ze samen nog een zoon gekregen.
Ze zijn gescheiden toen hij nog klein was maar toen bleek dat hij een beperking had zijn ze terug gaan samenwonen voor hem, mijn moeder wou echter nooit terug met hem trouwen.
Toen mijn vader ernstig ziek werd en op intensieve lag is mijn moeder(stiekem) in het ziekenhuis met hem getrouwd om zo een weduwepensioen te kunnen verkrijgen.
De dag erna is ze al het geld van mijn vader zijn spaarrekening gaan afhalen en op mijn broer zijn rekening (of de hare) gaan zetten zodat ik zeker niets zou hebben (zwarte schaap in de familie).
Toen mijn vader is overleden heb ik niets, helemaal niets ontvangen van erfenis, ik heb er zelfs nooit iets van gehoord en heb er nooit verder over nagedacht maar onlangs is mijn moeder dement geworden en verblijft ze nu in een rusthuis en zorg ik voor mijn broer, die nu bij mij inwoont maar voor de financiële zaken een voorlopige bewindvoerster heeft, en ben ik dit te weten gekomen.
Mijn vraag is, kan ik hier nog iets aan doen, mijn vader is december 1996 gestorven dus wel al meer dan 20 jaar geleden.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 07 aug 2017 19:00

Normaal heb je dertig jaar de tijd om uw reservatair gedeelte op te eisen. Dus in principe kan het nog. Maar is natuurlijk : in hoeverre heeft dat zin op dit moment. U dient alleszins een advocaat in te schakelen.
U kan misschien beginnen met een kopie te vragen van de aangifte van nalatenschap. Maar daar zal dus geen spoor te vinden zijn van die overzetting van die gelden. Moeilijk geval! U dient bewijzen voor te leggen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

mina7
Topic Starter
Berichten: 5

#3 , 08 aug 2017 22:07

kan het niet bewezen worden dat er vlak voor hij stierf een hele grote geldsom is afgehaald en op mijn broer of moeder hun rekening gestort? Of houdt de bank dit niet zo lang bij? Bij wie moet ik dan een kopie van nalatenschap aanvragen? De bank? Is inderdaad niet simpel, zeker als leek, weet niet waar of bij wie te beginnen.

Reclame

wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#4 , 09 aug 2017 10:14

De banken kunnen u slechts helpen met feiten gebeurd gedurende de laatste 10 jaar. Dus ik denk niet dat ge daar terecht kunt.

Een kopij van de aangifte nalatenschap vraag je bij het Kantoor van Registratie en Domeinen , bevoegd voor de plaats waar de overledene woonde.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

mina7
Topic Starter
Berichten: 5

#5 , 09 aug 2017 12:55

dank je wel, ik ga eens navraag doen

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”