aangifte nalatenschap

Christel Beeckmans
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

aangifte nalatenschap

#1 , 05 aug 2017 21:08

Hallo
Ik wil de aangifte van nalatenschap van onze moeder zelf invullen.
Moeder was weduwe.
Ze verbleef in een RVT
Ze was opgenomen in het ziekenhuis en is daar overleden.

Vraagjes :
1 er is ergens sprake van aangeven van verzekering van lichamelijke roerende goederen voor oa brand, diefstal...
moet ik hier de verzekering van haar auto aangeven? Dat was de enige verzekering die ze nog had.
2 De facturen van het ziekenhuis komen in passief maar moet ik de terugbetaling van de mutualiteit in actief opnemen?
3 Mogen bankkosten voor de rekeningen in passief?
4 Moeten creditrente (ontvangen na overlijden voor periode van voor overlijden) worden aangegeven in actief?

Weet er iemand of er een controle orgaan bestaat op controle tussen de aangifte en de uitbetaling verdeling van de gelden op de bank?
Dus niet op het saldo bij overlijden want daarvan gebeurt er aangifte door de bank aan de fiscus.

Alvast bedankt voor de antwoorden

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 05 aug 2017 21:30

1. neen
2. ja
3. als dat kosten zijn van na overlijden: nee
4. ja

Controle is altijd mogelijk door Vlabel die de aangifte nakijkt en de erfrechten int.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#3 , 06 aug 2017 15:43

2. Indien de rekeningen ziekenhuis - na tussenkomst mutualiteit - minder zijn dan de forfait van 1500 €, is het aan te raden ze niet te vermelden en de forfait te kiezen.
4. De banksaldo's op de aangifte moeten overeenkomen met deze die de bank doorgeeft rechtstreeks aan Vlabel. Vraag een kopie van die brief.

Vlabel moeit zich niet met de effectieve verdeling. Zij berekent de erfbelasting volgens de wettelijke normen. Maar als jullie een erfgenaam willen belonen voor de zorgen aan moeder vb., kan dat altijd.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”