plots brief belastingsdienst in de bus dat ik erfgename ben?

Dario2002
Topic Starter
Berichten: 24

plots brief belastingsdienst in de bus dat ik erfgename ben?

#1 , 04 aug 2017 20:06

vandaag krijg ik een brief in de bus van de vlaamse belastingsdienst waarin staat dat ik erfopvolger ben van D.Annie overleden in nov 2016.
en dat ik een aangifte van nalatenschap moet binnenbrengen binnen wettelijke termijn en dat deze verlopen is in maart 2017.
dat ik dus nog steeds 1 moet binnenbrengen maar dat er nog een belastingsverhoging zal aangerekend worden door ik te laat ben.

NU.....dit is het eerste wat ik er van hoor. ik ken deze dame niet. mijn moeder gebeld en blijkbaar is dit dus een verre zus van mijn overleden vader.
mijn tante. mijn vader was erfgenaam maar nu hij overleden is gaat alles naar mij.

wat is mijn vraag? waar begin ik? ik heb gebeld met de belastingsdienst maar ik kan er niet aan uit.
ik moet dus allerlei formulieren downloaden en invullen. hetgeen ik goed verstaan heb ik het formulier aangifte nalatenschap, dus heb dit al opgezocht maar hier moet je dus ook alles invullen van de overledene, maar ik ken haar niet?? ook mijn moeder kent haar niet zo goed, er zijn jaren verstreken..dus geboorteplaats, plaats van overlijden, geboortedatum....hoe kan ik dit dan invullen als ik haar niet persoonlijk ken?

kunnen jullie me mss op een startpunt zetten want momenteel zie ik de bomen niet meer door het bos. (of was het nu andersom? :mrgreen: )

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 04 aug 2017 22:33

OPGELET:

Alvorens ook maar iets te ondernemen moet u WETEN WAT U ERFT.
Misschien zijn het enkel schulden.
In dat geval verwerpt u best de erfenis.

Bent u de enige erfgename?
Dat komt u te weten door een Attest van Erfopvolging aan te vragen.
meer hier: https://financien.belgium.be/nl/particu ... rekeningen
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 05 aug 2017 10:02

Best eens langsgaan bij uw eigen notaris. Die kan dat opvragen en eventueel de papieren invullen, natuurlijk in ruil voor centen.

Reclame

mbbs1024
Berichten: 474

#4 , 05 aug 2017 10:59

Als je het bij een registratiekantoor aanvraagt is het gratis
https://financien.belgium.be/nl/particu ... eningen#q4
Je kan op die site ook het aanvraagformulier downloaden.

Bij het overlijden van mijn vader werd alles (attest erfopvolging, aangifte, ...) geregeld door een notarisklerk,
ze doen daar nogal geheimzinnig over en gebruiken daarbij een archaische en bombastische taal om het allemaal heel ingewikkeld te laten lijken,
maar achteraf bekeken is dat tamelijk eenvoudig als je de moeite doet om wat dingen op te zoeken.

wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#5 , 05 aug 2017 13:45

Er is een verschil tussen de aangifte voor een vader en een aangifte voor een 'onbekende' tante.
Dario, u spreekt idd best af met uw notaris.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Dario2002
Topic Starter
Berichten: 24

#6 , 10 aug 2017 14:43

@Asperger. dus nu eerst dat aanvraagformulier invullen attest van erfopvolging. en zo kom ik te weten of er schulden zijn of niet en kan ik alsnog aanvaarden of weigeren? dit document dan binnenbrengen in het registratiekantoor van mijn gemeente?

@Wanton de erfenis stond op mijn vader zijn naam, maar omdat hij helaas ook reeds overleden is ben ik de enigste erfgenaam die overblijft. voor mij zelf is ze onbekend , maar mijn moeder kende ze. ze heeft broers maar de belastingen zeiden dat ik de enigste erfgenaam was?
ik kies eerlijk gezegd ook liever voor een notaris maar het houd me wat tegen ivm kosten. ze zijn gekend dure mannen te zijn helaas

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#7 , 10 aug 2017 15:13

Ga toch maar langs bij de notaris want de gevolgen van een foutje kunnen groot zijn. Nalatenschap van iemand die u niet kende = risico op potentieel zeer onaangename verrassingen.


Art. 793. De verklaring waarbij een erfgenaam te kennen geeft dat hij deze hoedanigheid slechts onder voorrecht van boedelbeschrijving aanneemt, moet worden afgelegd op de griffie van de rechtbank van het arrondissement waar de erfenis is opengevallen of ten overstaan van een notaris; zij moet worden ingeschreven in het in artikel 784 bedoelde register waarin de akten van verwerping worden opgenomen.
Wanneer de aanvaarding onder voorrecht van boedelbeschrijving op de griffie wordt gedaan, moet de verklaring, binnen de volgende vijftien dagen, door de zorg van de griffie en op kosten van de onder voorrecht aanvaardende erfgenaam worden bekendgemaakt in het Belgisch Staatsblad, met verzoek aan de schuldeisers en de legatarissen, bij aangetekend bericht, hun rechten te doen kennen binnen drie maanden te rekenen vanaf de datum van de bekendmaking.
Wanneer de aanvaarding onder voorrecht van boedelbeschrijving ten overstaan van een notaris wordt gedaan, stuurt deze binnen vijf dagen volgend op de verklaring, een kopie ervan aan de griffie van de rechtbank van eerste aanleg van het arrondissement waar de erfenis is opengevallen, met het oog op de inschrijving ervan in het register bedoeld in het eerste lid. De griffier voert de inschrijving van de verklaring in het voormeld register uit en deelt aan de notaris de datum en het nummer ervan mee binnen vijf dagen volgend op de ontvangst van de kopie van de verklaring. De verklaring wordt binnen vijftien dagen volgend op de ontvangst van deze mededeling door de notaris, door toedoen van deze en op kosten van de onder voorrecht aanvaardende erfgenaam bekendgemaakt in het Belgisch Staatsblad, met het verzoek bedoeld in het tweede lid.
Bij aanvaarding onder voorrecht van boedelbeschrijving wegens onbekwaamheid van de erfgenaam, wordt de verklaring afgelegd door de vader en de moeder of door degene van hen die het ouderlijk gezag uitoefent, door de ontvoogde minderjarige of door de voogd. Wanneer de aanvaarding onder voorrecht van boedelbeschrijving op de griffie is gedaan, wordt vervolgens gehandeld overeenkomstig het tweede lid; wanneer de aanvaarding onder voorrecht van boedelbeschrijving ten overstaan van een notaris is gedaan, wordt vervolgens gehandeld overeenkomstig het derde lid. De vrederechter ziet toe op de inachtneming van deze vormen. In geval van belangentegenstelling tussen de onbekwame en zijn wettelijke vertegenwoordiger, wordt door de vrederechter, hetzij op verzoek van iedere belanghebbende, hetzij ambtshalve, een voogd ad hoc aangewezen.
Behoudens later bewijs van de werkelijkheid van hun schuldvorderingen, maken de schuldeisers en legatarissen zich bekend bij gewone aangetekende brief, gericht aan de woonplaats die de erfgenaam gekozen heeft en die in de opgenomen verklaring is vermeld

De verklaring waarbij een erfgenaam aanvaardt onder voorrecht van boedelbeschrijving, heeft slechts kracht voor zover zij is voorafgegaan of gevolgd door een getrouwe en nauwkeurige inventaris van de goederen der nalatenschap, in de vorm door het Gerechtelijk Wetboek voorgeschreven en binnen de termijnen bepaald in de artikelen 795 en 798 van dit wetboek.


Daarenboven hebt u de normale termijn (3 maanden vanaf openvallen nalatenschap) reeds overschreden. Maar dat hoeft geen probleem te zijn.

Behalve indien u expliciet schikkingen treft via de aanstelling van een beheerder zal u ook verantwoordelijk zijn voor het beheer; ttz huur opzeggen, administratie etc.

Een notaris kan u bij al deze zaken helpen en uitleggen wat u dient te doen -en vooral niet te doen- om problemen te vermijden.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Franciscus
Berichten: 38601

#8 , 10 aug 2017 17:31

O.a. tarief ligt 'ietjes' hoger bij verre familie - mogelijk meer dan 60% dus zeker niets foutief doen.
In de brief van de belastingen staan van wie u zou erven dan kan berekend worden wat u zou moeten betalen op de erfenis.

Dario2002
Topic Starter
Berichten: 24

#9 , 10 aug 2017 20:33

als ik geen antwoord hierop geef, gaat alles gewoon naar de staat veronderstel ik en laten ze mij met rust?

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#10 , 10 aug 2017 20:56

Neen, indien u niets doet komt u in een soort niemandsland terecht en riskeert u dat de ene of de andere ervan uit zal gaan dat u aanvaard hebt. Kan lastig worden.
Indien het u allemaal niet interesseert en u wenst niets te doen, zelfs geen aangifte indienen, dan verwerpt u.
Dat zou ik u nu ook niet zomaar aanraden, wie weet wat er in de erfenis zit. Speel op zeker, aanvaard onder voordeel van boedelbeschrijving.

Zonder meer aanvaarden=enkel indien u zeker weet dat er geen schulden zijn.
Verwerpen: dadelijk doen indien u zeker weet dat er schulden zijn of een zeer matig batig saldo, dan bent u overal van verlost.
Al de rest: aanvaarden onder voorrecht van boedelbeschrijving.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Dario2002
Topic Starter
Berichten: 24

#11 , 11 aug 2017 11:22

ok, doen we.

bedankt voor alle info!

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#12 , 11 aug 2017 11:44

Ga toch maar langs bij de notaris want de gevolgen van een foutje kunnen groot zijn. Nalatenschap van iemand die u niet kende = risico op potentieel zeer onaangename verrassingen.
Voila, een raad die hier al enkele keren herhaald is: een notaris is de aangewezen persoon om u hierin bij te staan!
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”