Erfeniskwestie bij overlijden

bart200475
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Erfeniskwestie bij overlijden

#1 , 04 aug 2017 12:52

Beste,

Mijn grootmoeder is overleden op 2 augustus jl.
Er zijn 6 kinderen in totaal. 5 zijn levende. Mijn vader is overleden en ik en mijn broer zijn erfgename. Wij leven in onmin met de familie.
Wij vertrouwen hun totaal niet betreffende de gelden op de bankrekeningen.
Wat moeten wij ondernemen nu? Moeten wij naar de bank bellen om de rekeningen te blokkeren.
Kunnen wij deze opvragen? Hoe ver kunnen wij terug gaan in de tijd? 10 jaar? Zijn er kosten aan verbonden, etc...?

Kunnen jullie helpen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 04 aug 2017 12:56

Bij overlijden worden alle rekeningen geblokkeerd. Het geld wordt enkel vrijgegeven mits schriftelijk akkoord (handtekening) van ALLE erfgenamen.
Bankuittreksels kunnen worden opgevraagd tot tien jaar terug in de tijd.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#3 , 04 aug 2017 13:19

Bart, meld aan de bank(en) toch al dat uw grootmoeder is overleden. Misschien een kopie van het doodsbericht afgeven.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 04 aug 2017 16:26

Raadpleeg uw notaris, die kan vel gemakkelijker en vlotter de nodige documenten van de banken bekomen , en ook nagaan of er eventueel geld is verdwenen.

laryge
Berichten: 136
Juridisch actief: Nee

#5 , 04 aug 2017 17:12

Raadpleeg uw notaris, die kan vel gemakkelijker en vlotter de nodige documenten van de banken bekomen , en ook nagaan of er eventueel geld is verdwenen.
Dat hangt ervan af over welke bank het gaat. Ik ken banken die geen verzoek van een notaris aanvaarden, waarbij de erfgenamen het persoonlijk moeten vragen.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”