Reservatair deel - inclusief schenking van 7 jaar oud?

Modjo
Topic Starter
Berichten: 13

Reservatair deel - inclusief schenking van 7 jaar oud?

#1 , 04 aug 2017 11:27

Beste,

Mijn meter heeft me 7 jaar geleden een schenking gedaan met naakte eigendom. Deze staat niet vermeld in haar officiële nalatenschap.

Wordt deze dan opgenomen in de berekening om mijn vader zijn reservatair deel van 50% te bepalen?

Ik ga er vanuit dat ik na 3 jaar definitief eigenaar ben geworden en aangezien ze niet wordt opgenomen in de officiële nalatenschap zou ik zeggen dat dit er buiten valt.

Alavst bedankt voor de info!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 04 aug 2017 12:46

Een onroerend goed of geld?

U bent eigenaar geworden vanaf de vaste datum van de schenking.
Indien het een schenking was van een geldsom en zonder betaling van schenkingsrechten dan moet die
schenking niet meer worden vermeld in de successieaangifte na drie jaar.
Ingeval schenkingsrechten werden betaald zelfs niet meer vanaf de datum van de schenking.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#3 , 04 aug 2017 13:29

Antwoord op de initiële vraag : Ja, die schenking wordt meegerekend om het reservataire deel van uw vader te berekenen. Indien u teveel zou ontvangen hebben, KAN hij compensatie vragen. Dit is wel enkel van toepassing als uw meter ook uw grootmoeder was. Ze moet wel niet opgenomen worden in de aangifte nalatenschap.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#4 , 04 aug 2017 14:17

Hangt af van de familierelatie met die "meter".
Als dat een bv. een tante (of een vreemde) is dan heeft de vader van TS geen reservatair deel.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”