terugkeer schenking

joris boris
Topic Starter
Berichten: 87

terugkeer schenking

#1 , 01 aug 2017 20:41

Als men een officiële schenking doet aan 3% aan een kleinkind moet er later op dit bedrag geen successie meer betaald worden. Indien er werd bedongen dat het geschonken geld moet terugkeren naar de gever indien het kleinkind zou overlijden vóór de schenker, wat gebeurt er dan met dat geld?
Moeten er dan toch weer successie worden betaald ( door het kind van de gever) , wordt die 3% schenkingsrechten teruggegeven, of moet er helemaal niets meer op dit bedrag worden betaald of een mengeling van beide?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 01 aug 2017 20:49

Als men een officiële schenking doet aan 3% aan een kleinkind moet er later op dit bedrag geen successie meer betaald worden. Indien er werd bedongen dat het geschonken geld moet terugkeren naar de gever indien het kleinkind zou overlijden vóór de schenker, wat gebeurt er dan met dat geld?
Moeten er dan toch weer successie worden betaald ( door het kind van de gever) , wordt die 3% schenkingsrechten teruggegeven, of moet er helemaal niets meer op dit bedrag worden betaald of een mengeling van beide?
Keert gewoon terug, geen erfrechten te betalen maar de 3 % is finaal in de vergeetput van de tollenaar verdwenen.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

joris boris
Topic Starter
Berichten: 87

#3 , 01 aug 2017 22:20

Keert gewoon terug g,een erfenisrechten te betalen zegt u. Ja natuurlijk geen erfenisrechten te betalen wanneer kleinkind ( waaraan geschonken is ) overlijdt vóór de schenker. Schenker krijgt gewoon zijn geld terug en zit daar weer met dat geld.
Maar als ikzelf overlijd ( schenker dus) moet mijn dochter dan toch erfenisrechten betalen op dit bedrag dat zou ik graag te weten komen

Reclame

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#4 , 01 aug 2017 23:07

Keert gewoon terug g,een erfenisrechten te betalen zegt u. Ja natuurlijk geen erfenisrechten te betalen wanneer kleinkind ( waaraan geschonken is ) overlijdt vóór de schenker. Schenker krijgt gewoon zijn geld terug en zit daar weer met dat geld.
Maar als ikzelf overlijd ( schenker dus) moet mijn dochter dan toch erfenisrechten betalen op dit bedrag dat zou ik graag te weten komen
Neen, want ze erft dat niet, je hebt het immers geschonken aan je kleinkind.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#5 , 02 aug 2017 09:28

Jawel. Er moeten wel successierechten betaald worden door de begunstigde :
- als je overlijdt binnen de drie jaar na schenking , en
- als je niet de 3 % schenkingsrechten hebt betaald
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#6 , 02 aug 2017 11:13

Jawel. Er moeten wel successierechten betaald worden door de begunstigde :
- als je overlijdt binnen de drie jaar na schenking , en
- als je niet de 3 % schenkingsrechten hebt betaald
Als het kind dat werd begunstigd overlijdt na de schenker moeten zijn/haar erfgenamen vanzelfsprekend wel erfrechten betalen.
Tenzij dat kind op zijn beurt heeft geschonken met betaling schenkingrecht, enz....
Als het kind overlijdt voor de schenker is de 3 percent "verloren" zoals ik schreef en bevindt men zich terug in de situatie van voor de
schenking.
Dan is er geen sprake meer van schenking en wordt de termijn van drie jaar irrelevant want er is geen schenking meer, enkel de normale devolutie.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”