Testament / Wettelijk samenwonend / Zwanger van ons eerste kind

PetrElle8
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Testament / Wettelijk samenwonend / Zwanger van ons eerste kind

#1 , 31 jul 2017 15:30

Beste,

Een korte schets van onze situatie:
Wij zijn een wettelijk samenwonend koppel.
Ik ben in verwachting van ons eerste kind samen en heb geen andere kinderen.
We hebben samen een bouwgrond aangekocht (ieder voor 1/2) waarop de bouwwerken van ons huis nog niet zijn begonnen.
In het (weinig waarschijnlijke) geval dat ik de geboorte van ons kind niet zou overleven, wil ik een testament opstellen.
We hebben geen specifieke regelingen qua erfrecht getroffen.

Optie 1: ons kind overleeft de geboorte
Klopt het dat
- mijn volledige erfenis naar ons kind gaat, inclusief mijn financiële reserves waarover zij pas kan beschikken op haar 18e verjaardag en die mijn wettelijk samenwonende man/haar vader dus niet kan aanwenden voor de bouw van het huis of de zorg voor ons kind?
- mijn wettelijk samenwonende man het vruchtgebruik van de bouwgrond geniet?

Optie 2: ons kind overleeft de geboorte niet
Klopt het dat
- mijn volledige erfenis naar mijn ouders gaat, inclusief de helft van de bouwgrond?
- mijn wettelijk samenwonende man het vruchtgebruik van de bouwgrond geniet?

In mijn zelf opgesteld testament wens ik mijn financiële reserves en de volledige eigendom van de bouwgrond na te laten aan mijn wettelijk samenwonende man. Als we het goed begrepen hebben, wijken we daarbij af van het recht van ons kind op 1/2 van de erfenis (in het geval zij de geboorte overleeft). Anderzijds geeft dit pas een probleem als zij haar recht wenst uit te oefenen. Binnen welke termijn zou zij haar gemiste erfenis moeten betwisten (m.a.w. bestaat er een kans dat mijn wettelijk samenwonende man haar ooit de helft van mijn erfenis moet "terugbetalen")?
Is dit een rechtsgeldig testament?
Is er iets wat we over het hoofd gezien hebben en dat nog moet gepreciseerd worden?

Alvast bedankt voor uw input! :-)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 31 jul 2017 17:16

Bij wettelijk samenwonenden erft de partner alleen het vruchtgebruik van de gezinswoning. Een bouwgrond is geen woning. Uw partner houdt enkel zijn helft van die grond.
Uw kind erft van u : helft van de grond, al uw andere bezittingen. U kan dat via testament niet afpakken, eventueel wel beperken. Uw kind heeft recht op minstens de helft van uw nalatenschap. Desgevallend wordt de vrederechter ingeroepen om één en ander te bepalen. Uw kind heeft 30 jaar de tijd om zijn rechtmatig deel op te eisen.
Indien u zou overlijden zonder kind, hebben uw ouders elk recht op 1/4, terwijl u de rest aan uw partner kan nalaten.
Ik hoop dat uw vrees/twijfel een beetje voorbarig is en dat alles goed verloopt. Voor de rest zou ik toch aanraden een notaris te raadplegen al was het maar om één en ander correct te verwoorden.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”