erfrecht

Elsdewin
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

erfrecht

#1 , 31 jul 2017 09:54

hallo,
Ik heb net mijn laatste jaar gezinswetenschappen bijna afgerond...ik heb een herexamen voor gezinsfiscaliteit. op het examen was een grote casus waar ik slecht op scoorde. kan iemand me helpen met het antwoord?:

Albert en Maria zijn gehuwd met een huwelijkscontract gemeenschap van goederen. samen hebben ze 5 kinderen:
bart: overleden, geen kinderen
nico: overleden en heeft een zoon Maarten 8 jaar
koen: 1 dochter
Els: 1 zoon
Eva: heeft een slechte band met haar moeder en liet al weten niets van haar te willen erven. Eva heeft 2 zonen
In het gezin is er ook nog een zorgkind (kind van de overleden zus van Maria), Elise. Maria maakte reeds een testament op dat Elise zal delen in haar erfenis, Albert deed dat niet.
Albert komt eerst te overlijden. Wie erft wat?
2 jaar later overlijdt Maria: Wie erft wat?

Ook wil ik graag de theorie koppelen aan mijn eigen gezinssituatie. Wie kan me helpen?:
Mijn man en ik zijn gehuwd zonder contract (wettelijk stelsel), er zijn ook geen testamenten opgemaakt. We hebben samen een eigendom gekocht, waar mijn man 200.000 euro van een erfenis van zijn grootvader heeft ingestopt. Mijn man heeft 2 kinderen: Karel (17) en Mieke (12). Ik heb een zoon: Lowie (11). We hebben geen gezamenlijke kinderen. Wie erft wat als wij komen te overlijden? Is er een gelijke verdeling voor onze 3 kinderen of moeten we daarvoor een testament opstellen? Wat met de 200.000 eigen inbreng van mijn de erfenis van mijn man? (geen testament, is enkel terug te vinden op de bankoverschrijvingen).


Alvast bedankt voor de hulp!
Groetjes Els

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Oude Belg
Berichten: 3192

#2 , 31 jul 2017 10:02

Basis : je erft van je ouders, niet van je stiefouders.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

laryge
Berichten: 136
Juridisch actief: Nee

#3 , 31 jul 2017 17:34

a) Albert overlijdt
Maria erft alles in volle eigendom, want ze zijn gehuwd volgens het huwelijksstelsel algemene gemeenschap. De kinderen en kleinkinderen erven niets.

b) Maria overlijdt:
5 kinderen, waarvan 4 in leven erven samen 3/4 van de erfenis.
Eva verwerpt en zal dus niets erven.
Er blijven nog 3 kinderen over, ieder dus 1/4. 1/4 voor Koen, 1/4 voor Els en 1/4 voor Maarten (in de plaats van zijn vooroverleden vader Nico).
Door testament krijgt zorgkind Elise het beschikbare deel, dus ook 1/4 (tenzij testament iets anders bepaalde natuurlijk).

Reclame

laryge
Berichten: 136
Juridisch actief: Nee

#4 , 31 jul 2017 17:41

Jouw situatie
Als je man overlijdt erf jij het vruchtgebruik van de volledige erfenis, zijn 2 kinderen de blote eigendom. Jouw kind krijgt niets op dat moment.
Als jij eerst overlijdt erft je man het vruchtgebruik, jouw enig kind de blote eigendom. Zijn kinderen krijgen niets op dat moment.
200 000 inbreng na erfenis is eigen vermogen van je man, indien het gespecifieerd is als herbelegging.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”