erfenis weigeren

Macavity
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

erfenis weigeren

#1 , 31 jul 2017 02:54

Als in een gezin de man overlijdt kan de weduwe dan de erfenis weigeren ?
Als ze dat niet kan en de kinderen hebben de erfenis geweigerd, waar gaan de schulden/niet schulden dan naar toe, terug naar de echtgenote ? Of naar de ouders, broers en zussen ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
kensington
Berichten: 19
Juridisch actief: Nee

#2 , 31 jul 2017 07:28

Volgens mijn info kan iedereen (ook de weduwe) de erfenis weigeren . Het zal er natuurlijk ook van afhangen hoe die schulden ontstaan zijn en of die weduwe misschien ook borg stond zal ze toch moeten betalen want het zijn misschien ook haar schulden op basis van de afgesloten contracten . Huwelijkscontract kan ws ook nog een rol spelen . De kinderen (eerste orde) kunnen uiteraard ook weigeren . Als echtgenote en kinderen weigeren erft de tweede orde (vader en moeder elk een vierde, rest broers en zusters evenveel). maar die ouders en broers/zussen kunnen de erfenis ook verwerpen.
Dus eerst en vooral zal er moeten nagegaan worden wiens schulden het zijn ( overleden man alleen, huwelijksgemeenschap) en wie er eventueel borg voor stond.
En achteraf kan het erfrecht spelen . Degene die weigert betaalt de schulden ontstaan door de erfenis niet. Je kunt ook eventueel de erfenis aanvaarden onder voorwaarde van boedelbeschrijving aanvaarden . Als de schulden dan hoger zijn dan de activa kun je de erfenis nog weigeren en draai je niet op voor de schulden .
Maar erfrecht is niet eenvoudig . Er zitten veel addertjes ( en adders...)onder het gras . Als het om belangrijke bedragen gaat misschien toch eerst een notaris aanspreken ...

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#3 , 31 jul 2017 13:04

Ook is na te gaan of de schulden 'hoofdelijk en ondeelbaar' zijn. In zo'n geval kunnen alle schulden verhaald worden op slechts één van de schuldenaren. Eén en ander hangt idd ook af van het huwelijksstelsel. Bij gemeenschap blijft zeker de helft van de schulden bij de weduwe zitten.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Macavity
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#4 , 31 jul 2017 13:25

Raar, de weduwe heeft niet geweigerd en de kinderen wel (op haar aanraden). Ze waren getrouwd met scheiding van goederen.
Gaat er dan een vierde naar de ouders en broers/zussen ?

kensington
Berichten: 19
Juridisch actief: Nee

#5 , 31 jul 2017 15:31

Die broers/zussen en ouders zouden erfenis ook kunnen weigeren zodat ze niet met de schulden geconfronteerd worden.of aanvaarden onder voorwaarde van boedelbeschrijving.

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#6 , 31 jul 2017 17:06

Scheiding van goederen : weduwe erft niet van haar man.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Macavity
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#7 , 31 jul 2017 21:48

Nu snap ik het discussiepunt. De ene broer wil aanvaarden onder voorwaarden, hij is er bijna zeker van dat er geen schulden zijn, de andere zegt dat dat geen zin heeft, want als de kinderen geweigerd hebben gaat de volledige erfenis naar de weduwe. Dat was de vraag dus, wie van de twee heeft gelijk ?

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”