Info betreffende uitbetaalde verzekering Tak 21

kensington
Topic Starter
Berichten: 19
Juridisch actief: Nee

Info betreffende uitbetaalde verzekering Tak 21

#1 , 30 jul 2017 14:53

Situatie: 2 erfgenamen ( kinderen van overledene) na overlijden van moeder ( vader reeds meer dan 10 jaar overleden). Financieel beheer gebeurde door moeder ( en inwonende dochter). Zelf ben ik onwetende over de gebeurde verrichtingen .

Via dit forum vernam ik reeds dat de banken waar de overledene klant van was kunnen opgevraagd worden via Febelfin . ( mits betaling). Uit de website van Febelfin blijkt dat enkel het bestaan van bankrekeningen aanleiding geeft tot info via het systeem van Febelfin. Dus een bank waarbij enkel een in de laatste 3 jaar uitbetaalde tak 21 bestond ( en geen bankrekening) zou geen melding moeten doen aan de aanvrager in het kader van de Febelfin procedure .

Iemand enig idee of ( en hoe) een erfgenaam ( voorzien van attest van erfopvolging) de in het laatste 3 jaar voor het overlijden uitbetaalde verzekeringskapitalen tak 21 zou kunnen te weten komen .

Als je een vermoeden hebt dat er een tak 21 uitbetaald werd in de jaren voor het overlijden bij een bepaalde bankinstelling: kun je dan bij die bank , voorzien van attest erfopvolging, info bekomen over de uitbetaling van de verzekeringscontracten.

Of geldt de procedure dat men toegang kan bekomen tot de rekeningen van de overledene enkel voor de werkelijke bankrekeningen ( en niet de verzekeringsproducten)?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 30 jul 2017 17:59

Een erfgenaam - met attest van erfopvolging - heeft recht op kennisname van alle financiële producten waar de overledene bij betrokken was? Die instelling zou alles moeten meedelen van de rekeningen en beleggingen waar zij, rechtstreeks of onrechtstreeks, het beheer van deden.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”