schenking kleinzoon

joris boris
Topic Starter
Berichten: 87

schenking kleinzoon

#1 , 29 jul 2017 20:07

Ik zou graag en officiële schenking doen van 100.000 euro ( voor notaris aan 3%) aan mijn enig kleinzoontje van 3 jaar.
Maar vermits men in het leven niet weet wat er allemaal kan gebeuren ( hij kan voor ons overlijden, hij kan op het slechte pad geraken, hij kan het geld voor drugs gebruiken, hij kan te vroeg het ouderlijk huis verlaten enz. enz.) had ik gedacht deze belangrijke som te geven met voorwaarden bv : hij kan er maar eerst over beschikken op 21 jaar ( niet 18)) en de gelden komen naar ons terug, indien hij voor ons moest overlijden ( anders komt de helft in handen van geen familieleden).
Is dat mogelijk om voor notaris uit te werken. Waar bevinden de gelden zich dan gedurende de periode tussen 3 en 21 jaar.
Bedankt om tips te geven

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 30 jul 2017 11:05

Eerste opmerking : is dit uw enig kleinkind? En bent u zeker dat dit uw enig kleinkind zal blijven?
De gelden kunnen op diverse manieren belegd of geblokkeerd worden via een financiële instelling.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

joris boris
Topic Starter
Berichten: 87

#3 , 30 jul 2017 12:56

Enigste kleinkind. ( zeer goede opmerking trouwens) Mijn dochter heeft haar eerste kindje ( dus mijn kleinzoon gekregen op 42 jaar en is nu bijna 46.Het was eigenlijk nog een verrassing. Er komen er echt geen meer bij dus. Daarentegen zou ik nu al de gift willen doen , maar dit lijkt gevaarlijk ( zie redenen eerste mailtje). Wachten tot de kleinzoon 21 is en dan geven is ook een oplossing , maar in de praktijk zal ik er waarschijnlijk niet meer zijn. ( nu 76)
Verschillende oplossingen zegt u. Welk zou de beste zijn. Dank u.
NB Uiteraard wordt de wettelijke reserve voor de eigen dochter niet aangetast

Reclame

wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#4 , 30 jul 2017 17:55

Ik ken niet alle mogelijkheden (meer) die momenteel door de banken worden aangeboden, maar ik denk een belegging in een Tak21-verzekering is zeker te overwegen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”