Tante eist kindsdeel op van kleinkind

hoewatwaarom
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Tante eist kindsdeel op van kleinkind

#1 , 29 jul 2017 17:03

Beste,

Mijn grootmoeder is zopas overleden. In het testament gaat alles naar haar dochter.

Mijn vader kreeg een woning geschonken en zijn zus kreeg een bouwgrond geschonken. Mijn vader deed afstand van de bouwgrond en zijn zus deed hoogstwaarschijnlijk afstand van de woning. Bij de verdeling eist de zus van mijn vader haar kindsdeel van de woning aan mij.

Mijn vader verkocht dit huis en ging ervandoor en stierf 6 jaar geleden.

Aangezien zij afstand deed, kan zij dan nog haar kindsdeel opvragen?

(Er was wel een clausule dat indien ik nooit geboren werd alles terug naar de zus van mijn vader zou gaan.)

Mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 29 jul 2017 19:45

Beste,

Mijn vader kreeg een woning geschonken en zijn zus kreeg een bouwgrond geschonken. Mijn vader deed afstand van de bouwgrond en zijn zus deed hoogstwaarschijnlijk afstand van de woning.
Mvg
Dat kan niet want:

Burgerlijk Wetboek Art. 1130. Toekomstige zaken kunnen het voorwerp van een verbintenis uitmaken.
Men kan echter een nalatenschap die nog niet is opengevallen, niet verwerpen en evenmin omtrent zodanige nalatenschap enig beding maken, zelfs niet met toestemming van hem wiens nalatenschap het betreft.....

Maar wees gerust, u moet NIETS inbrengen want:

Burgerlijk Wetboek Art. 845. Een erfgenaam die uit eigen hoofde tot de nalatenschap komt, is slechts gehouden tot inbreng van wat hij zelf heeft gekregen van de overledene, en niet van wat zijn vader of zijn moeder heeft gekregen, en evenmin van wat zijn kind of zijn afstammeling heeft gekregen.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

hoewatwaarom
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#3 , 29 jul 2017 20:19

Bedankt, dit neemt enorm veel stres weg.

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”