schuld

1750richard4011
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

schuld

#1 , 27 jul 2017 13:21

Hallo Iedereen,

Mijn vader is vorig jaar op 1 september overleden.
Ik heb vorige week een brief gekregen van een bank dat ik 47.000 euro moet betalen.

Blijkbaar hadden mijn ouders borg getekend voor een vriend die een zaak had.
Deze zaak is failliet gegaan en de zaakvoerder is verschoond.
Nu komen ze naar mijn moeder en naar ons, haar drie zonen.
De borg ondertekening dateert van 2004.

Kunnen we dit nog tegenhouden?

We hebben niets geërfd van ons vader, kunnen we ons nog laten onterven?
En kunnen we ons moeder nog laten verschonen?

Ik heb bedenktijd gekregen van de vriendelijke mevrouw van de bank tot midden augustus.

Dank alvast voor alle reacties!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3793

#2 , 27 jul 2017 13:39

Heb je al iets ondernomen waarmee je zou kunnen veronderstellen dat je de erfenis (impliciet) aanvaard zou hebben?

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#3 , 27 jul 2017 13:55

Gelet op het bedrag en op de diverse wijzigingen die de wetgeving terzake ondergaan heeft: ga onverwijld naar een advocaat met alle stukken en bekijk of gebruik kan gemaakt worden van Art. 72bis en volgende van de faillissementswet. Onderzoek ook met de advocaat of een verwerping nog zin heeft.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Reclame

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#4 , 27 jul 2017 14:46

Je moet de bevrijding van borg aanvragen best via advocaat zoals Xenophon schrijft.

http://www.dyzo.be/ik-heb-me-borg-geste ... e-gevolgen
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 27 jul 2017 15:22

Art. 72bis. Om te kunnen genieten van de bevrijding, moeten de natuurlijke personen die zich kosteloos persoonlijk zeker hebben gesteld voor de gefailleerde ter griffie van de rechtbank van koophandel een verklaring neerleggen, waarin zij bevestigen dat hun verbintenis niet in verhouding met hun inkomsten en hun patrimonium is.

Daarvoor heb je zoals al geschreven best een advocaat voor nodig, die kan het dan voor jullie drie het opnemen !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

1750richard4011
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#6 , 27 jul 2017 19:06

Dank je wel voor de snelle reacties!!

Ik heb een afspraak gemaakt met een advocatenkantoor en zal jullie verder op de hoogte houden.

"Blaatpraat" : neen niemand van ons drie heeft iets ondernomen om de erfenis te aanvaarden , omdat er eigenlijk ook niets te erven was

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#7 , 27 jul 2017 19:37

Indien u geen daad van aanvaarding hebt gesteld -uitdrukkelijk of stilzwijgend- en u nooit als erfgenaam kenbaar heeft gemaakt, kan u alsnog verwerpen, u hebt in theorie 30 jaar de tijd. Aangezien er naar uw zeggen niets te erven viel, verliest u niets door deze optie te kiezen. Maar de bank zal dat niet lijdzaam ondergaan.

Daarenboven hadden uw vader én moeder zich borg gesteld dus voor uw moeder verdwijnt het probleem niet op deze manier. Naar een advocaat gaan is de juiste beslissing, veel succes.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#8 , 27 jul 2017 20:09

Weigeren zal niet zo simpel zijn. Moeder kan niet : zij is blijven wonen, gebruikt de inboedel. Kinderen hebben aangifte getekend, misschien erfbelasting betaald.
Bank vraagt zijn geld, jullie moeten vordering instellen tegen gefailleerde.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#9 , 27 jul 2017 20:55

Ik dacht niet dat het indienen van de aangifte van nalatenschap (of à la limite zelfs de betaling van successierechten) in se een daad van aanvaarding uitmaakt.

Maar geen discussie: de situatie is behoorlijk problematisch, vandaar: advocaat. En niet meer praten laat staan schrijven met die vriendelijke mevrouw van de bank, die rijdt voor een andere ploeg.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”