verdeling erfenis - erfgenaam heeft geld opgemaakt

WimT
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

verdeling erfenis - erfgenaam heeft geld opgemaakt

#1 , 26 jul 2017 11:16

Een korte schets, in een nalatenschapsdossier zijn er vier partijen,
1) een zoon – vertegenwoordigd door zijn advocaat;
2) een zoon onder bewindvoering – vertegenwoordigd door zijn bewindvoerder/advocaat;
3) twee neven (bij plaatsvervulling van hun vooroverleden moeder, dochter van…) die onafhankelijk wensen te blijven en geen advocaat willen nemen. (Dit ben ikzelf en mijn broer)

Partij 1 heeft diverse gelden van de nalatenschap ontvreemd. Hierover bestaat al maanden gebakkelei.
Er werd een overschrijving van 75.000 euro van de rekening van de overledene naar de rekening van partij 1 gedaan door partij 1.

Partijen 2 en 3 zijn in nu reeds diverse maanden in afwachting van een vereffeningsvoorstel door partij 1.
De advocaat van partij 1 houdt de tegenpartijen al maanden aan het lijntje met de uitleg dat hij geen vertrouwelijk vereffeningsvoorstel kan doen, zolang partij 3 niet vertegenwoordigd wordt door een advocaat.
Partij 3 wil hierin niet plooien en wenst onafhankelijk te blijven.
(Indien nodig zal partij 3 toegeven en een advocaat aanstellen)

Mijn vraag: kan de advocaat van partij 1 eisen dat partij 3 (de 2 neven) een advocaat aanstellen ?

De 2 neven overwegen eventueel een gerechtelijke vereffening-verdeling van de nalatenschap te eisen.

Kunnen de neven dit dossier in gang zetten via de balie in het Justitiepaleis in Antwerpen of moet er zowizo een advocaat aangesteld worden ?

Bijkomende informative :
Alle partijen hebben reeds de erfbelasting betaald aan de overheid.
Partij 1 komt maanden na het aangeven van de nalatenschap (ism met onze notaris) plots af met een "testament" dat bestaat uit enkele losse stukken papier waarop meerdere en verschillende handschriften op te vinden zijn. Echtheid hiervan wordt door partijen 2 en 3 betwist.
Partij 1 is onmogend om de andere partijen hun deel te betalen, de rekeningen van de overledene zijn leeg.

Graag had ik een reactie ontvangen en indien mogelijk raad en bijstand om te weten hoe ik hier verder mee moet.

Bedankt alvast !

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5417

#2 , 26 jul 2017 23:19

Partij 3 zijn "neven" ... k Veronderstel dat jullie twee kleinkinderen zijn. Neven zijn de kinderen van partij 1 en 2.

Gaat het om 75.000€ erfenis of veel meer? De overledene zijn rekeningen zijn leeg. Dus elk maximum 25.000€ ...

Partij 1, die 75.000€ inpikte is onvermogend ? Een kei kan je niet stropen. Als je denkt dat hij onvermogend blijft zal hij ook als hij veroordeeld wordt je nooit kunnen terugbetalen.

Weeg dus rationeel de kosten van advocaat & rechtspraak af tegen de kans dat je je geld echt gaat zien.

Wat staat er in dat vermeend testament?

iota
Berichten: 830

#3 , 26 jul 2017 23:40

Partij 1, die 75.000€ inpikte is onvermogend ? Een kei kan je niet stropen. Als je denkt dat hij onvermogend blijft zal hij ook als hij veroordeeld wordt je nooit kunnen terugbetalen.
Maar hij heeft 75 000 € naar zijn rekening versluisd, toch?
Als ik het goed begrijp, is dat nog maar een aantal maanden geleden gebeurd. Mss is het erfdeel van de anderen dan nog te recupereren.

Partij 2 staat onder bewind van een advocaat. Het lijkt me dat die in het belang van zijn cliënt voor een gerechtelijke vereffening-verdeling zal gaan als er geen oplossing komt.

Reclame

iota
Berichten: 830

#4 , 26 jul 2017 23:58

In welke zin is partij 1 onvermogend om de anderen uit te betalen? Heeft hij niets waarop beslag kan worden gelegd?

Heeft het zogenaamde testament waarmee 1 zwaait volgens uw notaris in se enige geldigheid?
Ik neem aan van wel, anders zou u de echtheid niet hoeven te betwisten.
Wat betwist u dan juist?
is het testament volgens u niet of niet helemaal door de erflater geschreven? Zijn er vormvereisten niet in orde? Meent u dat de erflater dit wel heeft geschreven, maar niet bij zijn volle verstand was? Zijn de reservataire rechten van de andere erfgenamen niet gerespecteerd? ...

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”