Verwerpen erfenis

1Paul
Topic Starter
Berichten: 10

Verwerpen erfenis

#1 , 25 jul 2017 12:34

Situatie: Ik ben bijna tien jaar geleden veroordeeld voor de correctionele rechtbank door een verbeurdverklaring tot het betalen van 70.000 euro. Ik ben onvermogend om dit bedrag ooit terug te kunnen betalen ben trouwens al met pensioen. Ik heb toen meteen ook een verzoekschrift ingediend alles erin uitgelegd en heb er sindsdien niets meer van gehoord maar de enkele keren dat ik een beetje terug trok van de belasting werd het ingehouden. Bij mijn fiscale dossier staat het nog steeds als 'niet fiscale schuld'

Vraag: Mijn moeder heeft onlangs een slechte diagnose gekregen mijn vraag is nu of het kan dat ik mijn erfenis verwerp zodat mijn deel van het geld ook naar de familie gaat en niet aangeslagen word. De som die ik zou krijgen is misschien een zevende van mijn openstaande schuld. Er is ook geen eigendom te verdelen.
Kan ik trouwens ooit gratie krijgen voor deze schuld ik hoop maar dat ze niet verder gaan op mijn kinderen

Mvg, 1Paul

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#2 , 25 jul 2017 13:13

U bent niet de eerste die daaraan denkt.

Burgerlijk Wetboek:

Art. 788. De schuldeisers van hem die met benadeling van hun rechten een nalatenschap verwerpt, kunnen zich door de rechter doen machtigen om de nalatenschap uit hoofde van hun schuldenaar in zijn plaats te aanvaarden.
In dit geval is de verwerping alleen ten voordele van de schuldeisers en slechts tot het bedrag van hun schuldvorderingen vernietigd; zij is het niet ten voordele van de erfgenaam die de nalatenschap verworpen heeft.


Daarenboven riskeert u een strafklacht wegens het bedrieglijk bewerkstelligen van uw onvermogen.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”