Erfenis

Amazon122s
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Erfenis

#1 , 22 jul 2017 16:54

Geachte Mevrouw, Mijnheer,
Ik ben enige wettelijke zoon van mijn ouders, er was wel nog een buiten echtelijke zoon van mijn moeder, maar hij en zijn vrouw zijn intussen reeds overleden, wel zijn er nog zijn kinderen. Ik heb reeds meer dan 15 jaar geen contact meer met mijn moeder.
Mijn vader werd toen hij van bij ons terug naar België vertrok, prompt door mijn moeder in een home geplaatst dat mocht ik vernemen via een oude schoolvriend, toen ik in Belgë in het home aankwam werd me door de directie gevraagd wie ik was, daar hij door mijn moeder daar werd geinterneerd met de vermelding dat hij geen familie of kinderen had, dit terwijl zijn broer ook nog in leven was. Bij zijn overlijden werd ik ook niet verwittigd, maar vernam ik het deze keer via een ver familielid. Ik ben toen bij hun notaris geweest, daar werd mij verteld dat ik geen recht had op iets, dus ook niet op een erfdeel van mijn vader, daar mijn moeder de volledige eigendom in haar volle bezit nam dus ook het woonhuis te Denderleeuw. Ik heb verder geen vragen meer gesteld, daar ik weet dat zij niet aan haar proefstuk is, en ik ook geen enkele ervaring heb met die zaken. Wel werd mij een papier overhandigd waar het volgende vermeld staat:
Zij verklaren volgende overeenkomst af te sluiten
Artikel 1, -
De comparanten, de echtgenoten verklaren bij deze uitdrukkelijk dat in geval hun huwelijk wordt ontbonden door het overlijden van een der echtgenoten en mits zij niet feitelijk gescheiden zijn of een echtscheidingsprocedure is ingeleid en ongeacht of er kinderen uit het huwelijk geboren zijn of niet, het gemeenschappelijk vermogen naar keuze van de langstlevende der echtgenoten zal verdeeld worden als volgt en binnen de modaliteiten die verder worden bepaald:
- Ofwel zullen alle gemeenschapsgoederen, zowel roerende als onroerende goederen, verblijven voor de geheelheid in volle eigendom bij de langstlevende der echtgenoten

- Owel zullen alle gemeenschapsgoederen, zowel onroerende als roerende, aan de langstlevende der echtgenoten toebehoren voor de helft in vruchtgebruik en voor de andere helft in volle eigendom, zijnde de wettelijke devolutie.

- Ofwel zullen de onroerende goederen toebehoern aan de langstlevende der echtgenoten voor de helft in vruchtgebruik en voor de andere helft in volle eigendom, zijnde de wettelijke devolutie, en deroerende goederen verblijven voor de geheelheid in volle eigendom bij de langstlevende der echtgenoten
Modaliteiten.
1 – De langstlevende der echtgenoten zal ijn keuze moeten uitoefenen door het opmaken Van een schriftelijke verklaring of door zijn keuze op te nemen in de aangifte van nalatenschap.
2 – Deze keuze kan slechts geldig worden gedaan, vanaf het overlijden van de eerststervende echtgenoot en zeker voor de laatste dag van de vijfde maand volgend op het overlijden.
Dus daar kon ik het mee doen. Intussen is mijn schoonvader overleden, en is mijn vrouw ook door zijn levensgenote en haar notarissen over de tafel getrokken en haar erfenis verloren!
Graag had ik Uw deskundige raad:
Wat gebeurt er of kan er gebeuren met de woonst (als zij deze nog in haar bezit heeft?) als zij komt te overlijden, daar mijn neef en nicht (broer en zuster van haar overleden broer als kapers op de kust zitten).
Mag zij de woning verkopen zonder meer?
Kan men mij onterven?
Wat doe ik het best mocht ik desgevallend van een of andere notaris het bericht ontvangen dat zij overleden is.
Wat raad U mij aan om te doen?
Met vriendelijke groeten en dank bij voorbaat.
Hans.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 22 jul 2017 18:02

Ik denk dat jullie beiden eens met een notaris moeten praten , ieder over zijn eigen zaak.
Indien uw moeder sterft, ben jij erfgenaam, wel samen met de kinderen van haar andere zoon. Alle andere personen zijn niet betrokken. Indien het huis er nog is ontvang jij de helft hiervan, tenzij zij een testament heeft gemaakt. maar toch altijd minstens 1/3. Ook hetzelfde voor de aanwezige gelden.
Alleen opgelet : als zij het huis heeft verkocht en zij overlijdt binnen de drie jaar, kan het zijn dat u belastingen moet betalen op geld dat 'verdwenen' is.
Dus : met uw concrete situatie naar een eigen notaris.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Amazon122s
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 24 jul 2017 12:34

Beste Wanton,

Van harte bedankt voor de inlichtingen, naar de notaris gaan zal dan moeten gebeuren als we nog eens naar België komen, daar we in het buitenland wonen.

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”