afwenteling risico naheffingen erfbelasting

kensington
Topic Starter
Berichten: 19
Juridisch actief: Nee

afwenteling risico naheffingen erfbelasting

#1 , 21 jul 2017 12:29

Situatie: 2 erfgenamen ( 2 kinderen van de overledene) Echtgenoot van de overledene reeds 20 jaar geleden overledene.
1 van de erfgenamen ( i.c. inwonend kind) heeft patrimonium bij volmacht beheerd gedurende de laatste 20 jaar. Andere erfgenaam werd volledig buiten dit beheer gehouden .
Als andere erfgenaam ( niet inwonend kind) heb ik dus totaal geen zicht op bestaan, saldi en evolutie van rekeningen / evt. levensverzekeringen e.d. van de overleden ouder aangezien inwonend kind slechts voorlegt wat hij/zij wil. Heb al vastgesteld dat b.v. grote inkomsten ( b.v. afkoop levensverzekering...) tot 3 jaar voor overlijdensdatum fictief bij de nalatenschap worden geteld als niet kan aangetoond worden dat de herbelegging in de aangegeven nalatenschap zit .
Ik zou de erfenis willen aanvaarden ( nog onroerend goed) maar zou het risico niet willen lopen dat evt naheffingen van de erfbelasting ( inclusief boetes, ...) ook ten mijne laste komen. Persoonlijk denk ik dat de Vlaamse Overheid de naheffingen sowieso invordert bij alle erfgenamen . Correct? Kan ik met de mede-erfgenaam een contract sluiten dat de naheffingen door hem/haar zouden gedragen worden ? Is zo'n contract geldig ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 21 jul 2017 15:01

Best hiervoor naar een notaris stappen

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”