Sleutel ouderlijk huis

Lisasz
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

Sleutel ouderlijk huis

#1 , 20 jul 2017 23:09

Hallo, na een lange periode in het rusthuis is mijn grootvader overleden. (Grootmoeder reeds enkele jaren geleden) Gezien mijn vader ook reeds overleden is (niet getrouwd met mijn moeder) ben ik plaatsvervangende erfgenaam. In hun huis liggen veel spullen met emotionele waarde. Mijn nonkel is de enige andere erfgenaam en bezit reeds al deze jaren de sleutel van het huis. Omdat de relatie met mijn nonkel niet geweldig is ben ik dus bang dat hij me niet gaat betrekken bij het leegmaken van het huis. Ook de begrafenis heeft hij volledig geregeld zonder mij ook maar iets te vragen. Kan ik hier iets tegen doen zonder de relatie te verergeren? Toen ik er onlangs achter vroeg zei hij dat er geen druk is om het huis leeg te maken...Ik vermoed dat er een testament is, maar tegen dat ik daarvan op de hoogte word gebracht kan hij al veel dierbare spullen weghalen...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5396

#2 , 20 jul 2017 23:33

Een mogelijkheid: notaris onder de arm nemen om (met een deurwaarder) een inventaris te laten opmaken en eventueel het huis te laten verzegelen. Da s de dure relatieverzurende manier.

Alternatief: met uw nonkel praten en aangeven wat je graag zou hebben. Misschien hecht hij daar weinig waarde aan. De meeste inboedels zijn immers waardeloos (tenzij natuurlijk uw grootvader waardevol antiek en/of kunst had ...)

Uw (veel oudere) nonkel moet accepteren dat jij op gelijke voet staat ook al ben je veel jonger. Stel voor om samen een inventaris te maken om bijkomende kosten te vermijden waarvan alleen notarissen en advocaten beter worden. Probeer overeen te komen. Voor verkoop huis etc moet je samen tekznen of een van jullie moet naar de rechter ...

Bekijk wel eerst of - los van emotionele dingen - de erfenis de moeite is. Minimaal heb je in uw situatie als enig kleinkind (plaatsvervangend voor je vader met 1 broer) recht op.1/3 e en kon maximaal 1/3e door je grootvader per testament vererfd worden. Zonder testament elk de helft.

Wees ook zeker dat de schulden kleiner zijn dan de baten. Desnoods aanvaarden onder voorbehoud boedelbeschrijving. Daarvoor eigen notaris aanstellen. Zodat je zeker geen schulden erft door daden van erfopvolging te stellen zoals t wegnemen van spullen uit het huis. Die notaris moet je betalen doch beter wat notariskosten waaruit de erfenis geweigerd wordt dan opgezadeld te zitten met schulden van je grootvader.

k Duim weliswaar voor n grote erfenis incluis stukken die je graag zou erven.

Antwoord onder voorbehoud van juiste interpretaie van tekst TS

Franciscus
Berichten: 38592

#3 , 04 aug 2017 21:00

Iets meenemen uit de erfenis wil zeggen erfenis aanvaarden.
Dus als uw oom zaken meeneemt of gelden van de rekening (behoudens begrafenis en aanverwante kosten) heeft hij de erfenis al aanvaard - gezien er een huis is zal het vermoedelijk wel een batig saldo zijn.

Best een notaris raadplegen zie ook uw andere vraag:


http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... e_name=wet

AFDELING II. - VERWERPING VAN NALATENSCHAPPEN.

Art. 784.[1 De verwerping van een nalatenschap wordt niet vermoed : zij kan alleen gedaan worden op de griffie van de rechtbank van eerste aanleg van het arrondissement waar de erfenis is opengevallen, in een bijzonder daartoe gehouden register, of ten overstaan van een notaris.
[2 Wanneer de verklaring ten overstaan van een notaris wordt gedaan, stuurt deze binnen vijf dagen volgend op de verklaring van verwerping, een kopie ervan aan de griffie van de rechtbank van eerste aanleg van het arrondissement waar de erfenis is opengevallen, met het oog op de inschrijving ervan in het register bedoeld in het eerste lid.]2]1
----------
(1)<W 2014-04-25/23, art. 141, 019; Inwerkingtreding : 24-05-2014>
(2)<W 2014-05-12/02, art. 4, 021; Inwerkingtreding : 29-05-2014>

Art. 785. De erfgenaam die de nalatenschap verwerpt, wordt geacht nooit erfgenaam te zijn geweest.

Art. 786.[1 Het aandeel van hem die de nalatenschap verwerpt, komt ten goede aan zijn afstammelingen, indien plaatsvervulling plaatsvindt; zo niet, komt zijn aandeel door aanwas ten goede aan de andere erfgerechtigden in dezelfde graad; indien de verwerper alleen is in zijn graad, vervalt het aan de volgende graad, of aan de volgende orde, naar gelang van het geval.]1
----------
(1)<W 2012-12-10/14, art. 26, 017; Inwerkingtreding : 21-01-2013>

Art. 787.
<Opgeheven bij W 2012-12-10/14, art. 27, 017; Inwerkingtreding : 21-01-2013>

Art. 788. De schuldeisers van hem die met benadeling van hun rechten een nalatenschap verwerpt, kunnen zich door de rechter doen machtigen om de nalatenschap uit hoofde van hun schuldenaar in zijn plaats te aanvaarden.
In dit geval is de verwerping alleen ten voordele van de schuldeisers en slechts tot het bedrag van hun schuldvorderingen vernietigd; zij is het niet ten voordele van de erfgenaam die de nalatenschap verworpen heeft.

Art. 789. Het recht om een nalatenschap te aanvaarden of te verwerpen verjaart door verloop van de tijd die voor de langste verjaring van onroerende rechten is vereist.

Art. 790. Zolang tegen erfgenamen die een nalatenschap verworpen hebben, geen verjaring is verkregen van het recht om te aanvaarden, blijven zij bevoegd om de nalatenschap alsnog te aanvaarden, indien deze niet reeds door andere erfgenamen is aanvaard; onverminderd evenwel de rechten die door derden op de goederen van de nalatenschap mochten zijn verkregen, hetzij door verjaring, hetzij door handelingen die wettig verricht zijn met de curator van de onbeheerde nalatenschap.

Art. 791. Men kan, zelfs bij huwelijkscontract, de nalatenschap van een persoon die nog in leven is, niet verwerpen, noch de toekomstige rechten vervreemden die men op zodanige nalatenschap mocht hebben (, tenzij in de gevallen bij de wet bepaald). <W 2003-04-22/46, art. 2, 010 ; Inwerkingtreding : 01-06-2003>

Art. 792. De erfgenamen die goederen van de nalatenschap hebben weggemaakt of verborgen gehouden, verliezen de bevoegdheid om de nalatenschap te verwerpen; al verwerpen zij deze, toch blijven zij zuiver erfgenaam, zonder op enig aandeel in de weggemaakte of verborgen gehouden zaken aanspraak te kunnen maken.

AFDELING III. - VOORRECHT VAN BOEDELBESCHRIJVING, ZIJN GEVOLGEN, EN VERPLICHTINGEN VAN DE ERFGENAAM DIE ONDER VOORRECHT AANVAARDT.

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”