breuk met ouders versus erfenis

bestprijs
Topic Starter
Berichten: 5

breuk met ouders versus erfenis

#1 , 12 jul 2017 23:33

Ik ga (omwille van bepaalde feiten die ik hier niet wil aanhalen) het contact verbreken met mijn vader en had graag geweten of dit ook wil betekenen dat ik geen recht meer heb op de erfenis bij het overlijden van mijn vader. Het is misschien tegenstrijdig breken met een ouder maar wel bezorgd zijn over de erfenis. Maar het wel of niet erfenisgeen invloed hebben op de contactbreuk. Maar ik wil gewoon graag weten wat het gevolg is.Voor de volledigheid mijn moeder en vader zijn reeds lang geleden gescheiden en bij het recent overlijden van mijn moeder heb ik reeds haar deel geerfd.
NB ik heb nog twee zussen.
Bedankt voor de feedback.
Herman

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
iota
Berichten: 830

#2 , 13 jul 2017 00:20

Een kind kan niet worden onterfd. Maar als je echt niet wil dat je kinderen of één ervan van je erft, zijn er natuurlijk wel mogelijkheden om daarvoor te zorgen.

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#3 , 13 jul 2017 19:19

De wetgeving is momenteel nog altijd zo dat je pas een erfenis kan weigeren bij overlijden van de erflater. Als jij weigert, erven uw kinderen. Weigeren die ook of zijn die er niet, erven uw zussen meer.
Als jij geen kinderen hebt of getrouwd bent en jij overlijdt voor uw vader, kan je niet beletten dat hij erft van U.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Franciscus
Berichten: 38594

#4 , 13 jul 2017 22:30

Wat niet wil zeggen dat u als kind niet onderhoudsplichtig blijft en dus begrafenis en ziekenhuis en dokterskosten wel dient te betalen.
Ook bij een langdurige opname in zorginstelling kan het zijn dat u moet bijpassen.

mamavan2schatten
Berichten: 172
Juridisch actief: Nee

#5 , 22 jul 2017 14:46

Een kind kan niet worden onterfd. Maar als je echt niet wil dat je kinderen of één ervan van je erft, zijn er natuurlijk wel mogelijkheden om daarvoor te zorgen.
Ik volg...

En wat zijn die mogelijkheden dan aub?

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#6 , 22 jul 2017 17:34

Er zijn er vele. Maar bv. voor onroerend goed: verkopen op lijfrente. Inkomensstroom voor de ouder+ genot van het goed en bij overlijden: niets voor de erfgenamen.

De nieuwe wetgeving op de erfenissen werd trouwens net goedgekeurd, zal vanaf de herfst van 2018 in werking treden en laat toe dat ouders, ongeacht het aantal kinderen, tot 50% van hun vermogen aan wie ze maar wensen toewijzen.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

mamavan2schatten
Berichten: 172
Juridisch actief: Nee

#7 , 22 jul 2017 22:38

Er zijn er vele. Maar bv. voor onroerend goed: verkopen op lijfrente. Inkomensstroom voor de ouder+ genot van het goed en bij overlijden: niets voor de erfgenamen.

De nieuwe wetgeving op de erfenissen werd trouwens net goedgekeurd, zal vanaf de herfst van 2018 in werking treden en laat toe dat ouders, ongeacht het aantal kinderen, tot 50% van hun vermogen aan wie ze maar wensen toewijzen.
Telt dit dan ook voor ouders naar hun kind/kinderen toe?

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#8 , 23 jul 2017 13:26

Ik heb de eigenlijke teksten nog niet gelezen, volgens 'de Tijd' wel:
U kunt de helft van uw vermogen nalaten aan wie u wil, ongeacht hoeveel kinderen u hebt. De andere helft, de reserve van de kinderen, wordt in gelijke delen over uw kinderen verdeeld.
.

Wanneer ik dat lees, sluit het niet uit dat men de helft aan één bepaald kind zou kunnen toewijzen met uitsluiting van de andere kinderen. Maar men zou de tekst zelf moeten kunnen lezen want er wordt heel wat gewijzigd:

http://www.tijd.be/netto/erfenis/Nieuw- ... rd/9915459

(weet niet of u het zal kunnen lezen zonder abonnement)

Indien u breekt met uw vader zou het uiteraard niet geheel verwonderlijk zijn mocht deze besluiten u zoveel mogelijk buiten spel te zetten, da's de wet van actie en reactie.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”