Zowel naakte als volle eigendom erven

OzzyenMooz
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

Zowel naakte als volle eigendom erven

#1 , 12 jul 2017 09:34

Gezin: vader, moeder en 3 kinderen.
Vader overlijdt, moeder erft vruchtgebruik, 3 kinderen erven naakte eigendom. Pas na overlijden van moeder wordt de naakte eigendom van de kinderen volle eigendom.
Althans, dat is wat overal te vinden is het op internet.

Wat klopt er dan niet / of is vreemd aan volgende constructie (volgens officieel document van het kadaster):
- vader overleden
- moeder woont nog in ouderlijk huis: zij erfde 1/2 volle eigendom en 1/4 vruchtgebruik
- 3 kinderen erfden elk: 1/12 volle eigendom en 1/12 naakte eigendom

Hoe kunnen de kinderen al 1/12 volle eigendom erven wanneer moeder nog steeds leeft (en in het ouderlijk huis woont)?
In 2015 veranderde de wet op het erfrecht; sinds 2015 zijn de kinderen plots ook voor 1/12 volle eigenaar van de ouderlijke woning. Voor 2015 waren de kinderen enkel naakte eigenaar.
Nergens iets te vinden over kinderen die zowel volle als naakte eigendom bezitten terwijl moeder nog vruchtgebruik heeft.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 12 jul 2017 10:40

In een ander bericht vertel ik al over de eigenaardige verdeling. Dit kan niet het gevolg zijn van de vererving bij overlijden. Lees de oorspronkelijke akte van aankoop huis of grond. Ik heb zo'n vermoeden dat de verdeling bij aankoop was : 1/2 moeder, 1/4 vader, 1/4 voor de kinderen samen. Of er is op een bepaald moment een schenking gedaan.
Als het huis, bij overlijden van vader, enkel van de ouders zou zijn geweest, had moeder volledig vruchtgebruik moeten hebben. Dat zij, naast haar VE, slechts 1/4 vruchtgebruik had, duidt op 1/4 VE van vader.
Er is hierin geen sprake van wijziging erfrecht. Zoek de aktes ( bij de notaris?) of doe navraag bij Kadaster of Registratie.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#3 , 12 jul 2017 13:11

En als het erfrecht wijzigt dan is dat niet met terugwerkende kracht!
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Reclame

OzzyenMooz
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#4 , 13 jul 2017 08:18

(Ik dacht dat ik met het andere bericht in de foute rubriek zat, vandaar een gedeelte van dat bericht hier nog eens.)
Stel dat de verdeling gebeurde zoals Wanton schrijft: mijn vader stierf in 1979, ik was toen 11 jaar (de oudste). Hadden wij dan toen al niet dat 1/12 VE en 1/12 BE moeten erven? En hadden mijn zussen en ik dan al niet vanaf onze allereerste belastingaangifte daar een code voor moeten invullen? Het vreemde is dat die code 1106 pas vorig jaar op onze aangiften verschenen is. Die code 1106 is weliswaar een nieuwe code, maar een andere code voor een "2e woning" hebben wij nooit moeten invullen of aangeven.
In het verleden werd mij ooit een studiebeurs geweigerd omdat ik een 2de woning zou bezitten. Ik heb dat toen betwist, men heeft dat nagekeken en nadien toegegeven dat zij inderdaad fout aren: ik bezat geen 2de woning. Sinds 2016 bezitten wij die plots wel?

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#5 , 13 jul 2017 19:16

Zie deels mijn antwoord bij het andere bericht.
Men behoudt een aantal voordelen, indien men een deel van een woning verkrijgt door erfenis.
Maar een aangifte bij code 1106 bij belastingaangifte is wel verplicht. Nogmaals, de fiscus is de laatste jaren dergelijke zaken aan het opsporen.
Die VE van de kinderen is mi. niet het gevolg van de vererving: moeder moet steeds alle vruchtgebruik voor 100 % krijgen van de gezinswoning VOORZOVER DE PARTNER VOLLE EIGENAAR WAS. Ik ben nog steeds van mening dat de kinderen, bij overlijden van vader, reeds VE bezaten.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”