Vraagjes over DHZ-indienen nalatenschap

CityBird
Topic Starter
Berichten: 794

Vraagjes over DHZ-indienen nalatenschap

#1 , 11 jul 2017 12:15

1) Moeder is pas overleden
2) Vader is 10 jaar geleden overleden
3) 4 kinderen
4) Kinderen hebben 3/4 naakte eigendom vanwege overlijden vader
5) Moeder had 1/4 volle eigendom, 3/4 Vruchtgebruik

Vraagjes:

- Is de vraag op het uitdoven van het vruchtgebruik hier positief, neem aan van wel.
- Wat vul ik als aandeel in erfenis per kind: 1/4 VE of (3/4)/4 ttz 3/16 VE.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 12 jul 2017 10:20

1) Moeder is pas overleden
2) Vader is 10 jaar geleden overleden
3) 4 kinderen
4) Kinderen hebben 3/4 naakte eigendom vanwege overlijden vader
5) Moeder had 1/4 volle eigendom, 3/4 Vruchtgebruik

Vraagjes:

- Is de vraag op het uitdoven van het vruchtgebruik hier positief, neem aan van wel. ja

- Wat vul ik als aandeel in erfenis per kind: 1/4 VE of (3/4)/4 ttz 3/16 VE. 1/4 VE
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

CityBird
Topic Starter
Berichten: 794

#3 , 12 jul 2017 10:59

Dankjewel voor het duidelijke antwoord.

Ben er bijna doorheen, heb echter nog de volgende vragen

1) Zijn de roerende en onroerende goederen hier gemeenschappelijk of eigen vermogen? Neem aan eigen vermogen, vermits mijn vader al overleden was.
2) Moet inboedel een waarde hebben? Kost ons zelfs geld om deze af te voeren.
3) Moet er effectief een schuld bestaan of het forfait van 1500 Euro aan te vinken?

Reclame

wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#4 , 12 jul 2017 17:29

Dankjewel voor het duidelijke antwoord.

Ben er bijna doorheen, heb echter nog de volgende vragen

1) Zijn de roerende en onroerende goederen hier gemeenschappelijk of eigen vermogen? Neem aan eigen vermogen, vermits mijn vader al overleden was. Inderdaad eigen vermogen
2) Moet inboedel een waarde hebben? Kost ons zelfs geld om deze af te voeren. vermeld de inboedel niet
3) Moet er effectief een schuld bestaan of het forfait van 1500 Euro aan te vinken? U mag steeds de forfait kiezen, ook al zijn er geen schulden
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

CityBird
Topic Starter
Berichten: 794

#5 , 13 jul 2017 08:16

Nog een paar bijkomende vraagjes.

1) Bij een recente verkoop van een grondstuk (mijn moeder was toen nog een leven) is de volgende verdeelsleutel toegepast voor de verdeling van de verkoopprijs:

- 1/2 VE EN 1/2 VG naar mijn moeder
- 1/2 BE naar 4 kinderen


Bij het overlijden van mijn vader, 10 jaar geleden is zoals in de openingspost het volgende bepaald

4) Kinderen hebben 3/4 naakte eigendom vanwege overlijden vader
5) Moeder had 1/4 volle eigendom, 3/4 Vruchtgebruik


Deze overgang is mij niet helemaal duidelijk.

2) In de rubriek aandeel van het eigen vermogen van de overledene heb ik de volgende berekening toegepast:

- Leeftijd van mijn moeder bij overlijden 86
- Waarde woonhuis 200.000€

Aandeel vermogen moeder is: (200.000 x ½) + 8% van (200.000 x ½) = 108.000€

Is mijn redenering juist?

wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#6 , 13 jul 2017 19:05

De eigendomsverdeling van het huis hoeft niet hetzelfde te zijn als die van een grond. Vraag de uitvoerende notaris één en ander te verifiëren. Was huis van vader alleen, met aanwezigheid van akte van gifte?
1. Indien de grond verkocht werd minder dan drie jaar voor het overlijden moet u dat speciaal vermelden , p 22 : wettelijk vermoeden van eigendom. Wie , wat, wanneer ,... Zeker vermelden hoeveel moeder heeft ontvangen. Verdeling van notaris bijvoegen. Dit bedrag moet verantwoord worden : aanwezig onder andere vorm, giften gedaan - al dan niet geregistreerd.
2. Enkel de volle eigendom vermelden ( = 100.000) . Vruchtgebruik wordt nul voor moeder, VG gaat kosteloos over naar de BE vaan de kinderen
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

CityBird
Topic Starter
Berichten: 794

#7 , 14 jul 2017 05:00

De eigendomsverdeling van het huis hoeft niet hetzelfde te zijn als die van een grond. Vraag de uitvoerende notaris één en ander te verifiëren.

Uiteraard, maar had dit mechanisme hoe eigendom van gemengde eigendomsverhoudingen overgaat na erfenis en/of verkaveling ook graag zelf begrepen (interesse). Een link in mensentaal zou uiteraard al een stap verder zijn. Ook bij de recente verkoop was dit van toepassing, dat neem ik tenminste aan.

- Originele toestand na overlijden vader:
1) Groot perceel bouwgrond met woning: Moeder VE 1/2, VG 1/2
2) Achterliggend weiland: Moeder enkel VG

- Recente toestand (Na verkaveling van groot perceel + achterliggend weiland)
1) Woonhuis nu op klein perceel bouwgrond: Moeder VE 1/2, VG 1/2
2) Verkochte bouwplaatsen VE 1/2, VG 1/2


Hier gaat een deel VG over naar 1/2VE en 1/2VG. Neem aan dat hier een bepaalde methode achter zit?
1. Indien de grond verkocht werd minder dan drie jaar voor het overlijden moet u dat speciaal vermelden , p 22 : wettelijk vermoeden van eigendom. Wie , wat, wanneer ,... Zeker vermelden hoeveel moeder heeft ontvangen. Verdeling van notaris bijvoegen. Dit bedrag moet verantwoord worden : aanwezig onder andere vorm, giften gedaan - al dan niet geregistreerd.
2. Enkel de volle eigendom vermelden ( = 100.000) . Vruchtgebruik wordt nul voor moeder, VG gaat kosteloos over naar de BE vaan de kinderen
Dankjewel voor deze correctie.

Nog een bijkomend vraagje. Is de aanhechting van een schatting (door landmeter bv) verplicht voor de waardebepaling van gronden of een volstaat enkel een "zelfschatting"?

wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#8 , 14 jul 2017 11:39

Een zelfschatting mag en kan. Kijk vb. op Immoweb naar recente verkopen van vergelijkbare woningen in de brede omgeving en neem een gemiddelde als 'waarde'.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”