wettelijke terugkeer ?

anton65
Topic Starter
Berichten: 44

wettelijke terugkeer ?

#1 , 30 jun 2017 09:24

Vader schenkt aan zijn zoon 40.000 €. Zonder geschriften of schenkingsrecht. Gewoon door overschrijving op de bankrekening, zelfs zonder vermelding van een referte. De zoon overlijdt kinderloos, zonder echtgenote of samenwonende partner. Vader en twee broers erven. Gaat dat bedrag, vrijgesteld van successierechten, terug naar de vader ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
iota
Berichten: 830

#2 , 30 jun 2017 10:07

Ik vrees dat dit geld nu gewoon deel uitmaakt van de roerende erfenis en dus verdeeld wordt onder de 3 erfgenamen die er successierechten op moeten betalen.
Er is geen schenking gebeurd met terugkeerbeding, geen referte bij overschrijving, het geld is op de bankrekening van de zoon gestort en vermengd geraakt met eigen kapitaal...

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#3 , 30 jun 2017 11:31

Normaal gezien zou dat zo, zijn maar ik vrees dat in dit geval niet aan de vormvereisten is voldaan (geen pacte adjoint opgesteld).
Heel misschien wordt het bewijs van de overschrijving aanvaard als voldoende, maar met de gestrengheid van de Vlaamse tollenaar
heb ik daar de grootste twijfels over.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”