schulden wegwerken met erfenis en zelf overlijden alvorens te erven

mrb2
Topic Starter
Berichten: 65

schulden wegwerken met erfenis en zelf overlijden alvorens te erven

#1 , 26 jun 2017 17:08

Ik ben een bedrag X verschuldigd aan een bepaalde persoon. Dit bedrag heb ik momenteel niet.
Ik ben met die persoon overeengekomen dat ik hem zou terugbetalen nadat ik mijn erfenis heb ontvangen (moeder is dement en terminaal). De erfenis is groot genoeg om bedrag X terug te betalen.

Ik vroeg me echter af: "wat als ik sterf voor mijn moeder?". Hoe kan ik die persoon de garantie bieden dat hij nog steeds wordt
terugbetaald van mijn erfenis (die in dit geval doorgaat naar mijn kinderen)?

Kan ik eenvoudigweg een testament opstellen?

Deze persoon heeft me meermaals uit de shit geholpen, vandaar dat ik haar wil veilig stellen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 26 jun 2017 22:04

Best toch dat u een schuldbekentenis opstelt. Bij uw overlijden, erven uw erfgenamen ook die schuld. Willen zij iets krijgen moeten zij die schuld eerst vergoeden.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

bosprocureur
Berichten: 6858

#3 , 27 jun 2017 15:23

Is dit zo?

Wat als de kinderen de erfenis ( bij uw overlijden, dus nog voor het overlijden van uw moeder) verwerpen, zijn zij dan nog gehouden uw schuld terug te betalen vanuit de latere erfenis van hun grootmoeder?

Of zie ik dat verkeerd ?

Reclame

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#4 , 27 jun 2017 16:53

Is dit zo?

Wat als de kinderen de erfenis ( bij uw overlijden, dus nog voor het overlijden van uw moeder) verwerpen, zijn zij dan nog gehouden uw schuld terug te betalen vanuit de latere erfenis van hun grootmoeder?

Of zie ik dat verkeerd ?
Neen, enkel de begrafeniskosten en laatste ziektekosten.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

bosprocureur
Berichten: 6858

#5 , 27 jun 2017 17:35

Ja, natuurlijk die laatste kosten vallen ten laste van de kinderen, maar de persoon die TS geholpen heeft, is dus nog niet veilig gesteld op die manier.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#6 , 27 jun 2017 17:48

Ja, natuurlijk die laatste kosten vallen ten laste van de kinderen, maar de persoon die TS geholpen heeft, is dus nog niet veilig gesteld op die manier.
Die vordering verplaatst zich naar de plaatsvervangende erfgenamen of in fine naar de Belgische Staat als er geen erfgenamen overblijven.
Tenzij de erfenis leeg is of negatief....
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

bosprocureur
Berichten: 6858

#7 , 27 jun 2017 18:46

Inderdaad, ik had geen rekening gehouden met eventueel actief. Het is niet omdat TS vandaag het nodige bedrag niet heeft (in kontanten), dat hij geen andere activa heeft.

Thx.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”