Huis schenken aan 1 kind, meest interessante manier

regalnia
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Huis schenken aan 1 kind, meest interessante manier

#1 , 25 jun 2017 10:50

Situatieschets:

Wij zijn met 5 kinderen, gescheiden ouders. Mijn moeder beseft dat het huidige huis te groot is en zou eventueel een manier zoeken om dit huis aan 1 van ons te schenken. Het kopen is geen optie aangezien geen van de kinderen de benodigde som in 1 keer kan leggen, en het ons fiscaal niet interessant lijkt om dit te doen.
De bedoeling is wel dat degene die uiteindelijk het huis heeft deze waarde ook zal vergoeden naar de andere kinderen (lijkt me logisch). De moeder wordt hier volledig buitengelaten.

Concreet zijn we dus op zoek naar een mogelijkheid om dit op een propere manier te regelen zodat:
a) we zo weinig mogelijk afdragen naar de fiscus (lijkt me logisch :) )
b) de rechten van de andere kinderen gewaarborgd blijven.

Ikzelf zat te denken in de richting van het schenken van de naakte eigendom naar elk van de kinderen zodat ze 1/5e hebben, waarna de ene persoon telkens de andere uitkoopt (moeder is 52 dus de waarde hiervan is relatief laag). Hierna nog een schuldvordering op papier zetten zodat de reële waarde uitgekeerd wordt naar de kinderen die verkopen. Wat gebeurt er dan echter als mijn moeder verhuist en 1 van de kinderen zijn domicilie dan zet op de woning. Moeder heeft technisch nog het vruchtgebruik ook al woont ze er niet meer. Kunnen we ervan af komen met 1 symbolische euro huur, of is dit te optimistisch gedacht?

Hier nog bijkomend, kan/zal de bank een lening toestaan om de naakte eigendom uit te kopen?

alle andere suggesties zijn ook welkom! We bekijken dit zeker ook nog met de notaris, maar wou hiervoor toch al even mogelijke opties bekijken.

alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 25 jun 2017 11:04

De normale werkwijze - en de goedkoopste - is nog altijd : schenken aan alle kinderen in onverdeeldheid. Degene die uiteindelijk de enige eigenaar wordt , betaalt de anderen hun deel uit. Dat kan over een hele tijd gespreid worden. Weet wel dat een lening om een blote eigendom te kopen, geen fiscale voordelen geeft. De bank wil wel een lening geven, mits akkoord van moeder als vruchtgebruiker.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

regalnia
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#3 , 27 jun 2017 12:13

Bedankt voor het antwoord! Indien we het op deze manier doen, met welke kosten dienen we dan rekening te houden?
Schenkingsrechten bij het overdragen van moeder naar de kinderen (hoeveel % zou dit dan bedragen?)
Overkopen van de blote eigendom, moet hiervoor ook nogmaals iets van registratie ofzo betaald worden?

thx!

Reclame

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#4 , 27 jun 2017 17:52

Bij schenking aan de 5 kinderen , wordt telkens het schenkingsrecht berekend per kind op het te ontvangen deel. Tarief : 3 % tot 150.000 € waarde.
Degene die het huis uiteindelijk koopt betaalt 2.5 % verdelingsrecht ( ipv 10 %) wel op de volledige waarde.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

regalnia
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#5 , 28 jun 2017 08:41

Heel erg bedankt voor de antwoorden Wanton!

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”