schenking met conventionele terugkeer

Hello Kitty
Topic Starter
Berichten: 22

schenking met conventionele terugkeer

#1 , 22 jun 2017 20:10

situatie: ik ben wettelijk samenwonend met mijn partner, zonder samenlevingscontract, wij hebben 1 kind samen

wij staan op het punt een woning aan te kopen, wij gaan hiervoor samen een lening aan,
ik heb eigen inbreng, mijn partner ook, eigen inbreng is gelijk.

Nu is een deel van de eigen inbreng van mijn partner geschonken aan hem door zijn ouders (50k€)

hiervoor is onderhands document opgesteld "erkenning van een schenking" (volgens mijn vriend is dit een document dat ze via hun bank verkregen hebben en verder hebben aangevuld)
met daarin een clausule: "beding van conventionele terugkeer", welke stelt:

"Elke schenker heeft zich het recht van conventionele terugkeer voorbehouden zoals voorzien in de artikelen 951 en 952 van het Burgerlijk Wetboek op de geschonken goederen, ingeval van vooroverlijden van de begiftigde met of zonder afstammelingen"


Alhoewel ik in eerste instantie zeer blij was dat zijn ouders hem financieel willen helpen, en ik wil ook helemaal GEEN aanspraak maken op dat geld, laat dat duidelijk zijn ! (Wij hebben zowieso geen gemeenschap, dus dat geld blijft van mijn partner tot in 'den eeuwigheid'), vrees ik nu dat dit eigenlijk (voor mij dan) een beetje een vergiftigd geschenk zou kunnen zijn/worden...

Ik ging ervan uit dat, wanneer zijn partner zou komen te overlijden, dat het geld van de schenking in zijn erfenis zou terechtkomen en dus naar ons kind zou gaan.


1) Maar met die clausule erin, kunnen zijn ouders dat geld dus terugvragen na zijn overlijden, klopt dit?
2)Aangezien het om een serieuze som gaat, en wij bijna al ons spaargeld in ons huis gaan steken, betekend dit dat mijn vriend zijn erfenis bij overlijden grotendeels in ons huis zal zitten. Er zullen met andere woorden niet genoeg liquide middelen zijn om dat bedrag uit te betalen aan zijn ouders. Kan ik in dat geval verplicht worden om het huis te verkopen?
3) Stel dat zijn ouders dit niet onmiddellijk inroepen, kunnen zij dan op gelijk welk moment dat beding inroepen? Ook na bijvoorbeeld 1, 5, 10, ... jaar. Maw: blijft dit dan als een zwaard van damocles boven mijn hoofd hangen?


Alvast bedankt voor alle antwoorden/input !

ps: ik zal pas in de mogelijkheid zijn om te antwoorden op eventuele vragen / vragen voor bijkomende informatie dit weekend, morgen ben ik een hele dag op de baan...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Poene
Berichten: 484
Juridisch actief: Nee

#2 , 22 jun 2017 22:19

1) Maar met die clausule erin, kunnen zijn ouders dat geld dus terugvragen na zijn overlijden, klopt dit?
Ja. Aangezien het geld niet meer in natura aanwezig is, hebben de ouders een schuldvordering op de nalatenschap van je partner.

Het was onverstandig om de conventionele terugkeer ook te laten gelden MET afstammelingen in leven. Zo doen de grootouders hun kleinkind de duvel aan. Ik voorzie altijd dat de conventionele terugkeer niet geldt wanneer er afstammelingen zijn, want zo willen de mensen het.
2)Aangezien het om een serieuze som gaat, en wij bijna al ons spaargeld in ons huis gaan steken, betekend dit dat mijn vriend zijn erfenis bij overlijden grotendeels in ons huis zal zitten. Er zullen met andere woorden niet genoeg liquide middelen zijn om dat bedrag uit te betalen aan zijn ouders. Kan ik in dat geval verplicht worden om het huis te verkopen?
Niet noodzakelijk. Is er een beding van aanwas opgenomen in de aankoopakte? Stel dat de ouders toch het geld opvragen en je partner heeft te weinig liquide middelen nagelaten om dit te voldoen dan kun je kiezen voor het uitoefenen van het beding van aanwas. Het zal je registratierechten kosten (10%) maar dit zal waarschijnlijk goedkoper zijn dan de schuldvordering te betalen. De erfenis kun jij vervolgens verwerpen. Het huis dan alleen van jou.
3) Stel dat zijn ouders dit niet onmiddellijk inroepen, kunnen zij dan op gelijk welk moment dat beding inroepen? Ook na bijvoorbeeld 1, 5, 10, ... jaar. Maw: blijft dit dan als een zwaard van damocles boven mijn hoofd hangen?
De conventionele terugkeer is in dit geval niet optioneel bedongen (weer een fout). Dit was beter wel zo voorzien. De ouders kunnen met een optionele clausule ervoor kiezen om het beding niet uit te oefenen.

Nu er niet zo'n dergelijk beding is, gebeurt de conventionele terugkeer automatisch op het moment dat je partner sterft. De schuldvordering is er.
Enkele opmerkingen:
- je schoonouders kunnen de vordering kwijtschelden. Dit is een bijkomende schenking.
- Je schoonouders kunnen ook niets ondernemen. Hun schuldvordering zal uiteindelijk verjaren (10 jaar denk ik).
- In de praktijk worden deze bedingen geregeld vergeten. Stel dat je partner binnen 20 jaar sterft, wie zal nog een kopie van die pacte adjoint/erkenning opvragen en de clausules lezen? De fiscus doet dit niet. En de notaris normaal ook niet. De schenkers zijn de clausule vergeten en de erfgenamen hebben het document meestal nooit gezien. Voila, dan sterft het een stille dood.

Hello Kitty
Topic Starter
Berichten: 22

#3 , 23 jun 2017 06:36

Bedankt voor de reactie !
Aangezien ons kind vroeg wakker was ( :x ), toch nog even tijd om te reageren.
Ja. Aangezien het geld niet meer in natura aanwezig is, hebben de ouders een schuldvordering op de nalatenschap van je partner.

Het was onverstandig om de conventionele terugkeer ook te laten gelden MET afstammelingen in leven. Zo doen de grootouders hun kleinkind de duvel aan. Ik voorzie altijd dat de conventionele terugkeer niet geldt wanneer er afstammelingen zijn, want zo willen de mensen het.
Volgens hoe ik het begrepen heb, willen de ouders van mijn partner het net wél zo.
Partner heeft een zus, zonder kinderen (gaan er ook nooit zijn), krijgt dezelfde schenking. Ouders willen dat bij vooroverlijden zus de schenking niet naar haar partner gaat, dus dezelfde clausule is opgenomen. (Kan ik 100% begrijpen, geld moet in hun familie blijven.)
Aangezien de ouders alles tussen hun beide kinderen gelijk willen hebben, moet de schenking van mijn partner bij zijn overlijden dus ook terug naar de ouders, want anders is het tussen beide kinderen niet 'gelijk'.
Niet noodzakelijk. Is er een beding van aanwas opgenomen in de aankoopakte? Stel dat de ouders toch het geld opvragen en je partner heeft te weinig liquide middelen nagelaten om dit te voldoen dan kun je kiezen voor het uitoefenen van het beding van aanwas. Het zal je registratierechten kosten (10%) maar dit zal waarschijnlijk goedkoper zijn dan de schuldvordering te betalen. De erfenis kun jij vervolgens verwerpen. Het huis dan alleen van jou.
De koopakte is nog niet opgesteld, compromis is net ondertekend. :) Ik kan dus vragen om er een beding van aanwas in te laten opnemen.

Wij hebben destijds ook een testament laten opstellen (bij de aankoop van onze huidige woning), waarbij (als ik mij goed herinner) is opgenomen dat, indien wij geen kinderen hebben, alles naar de partner gaat en indien er wel kinderen zijn, alles naar de kinderen gaat, met uitzondering van de woning. Wij hadden dit testament in combinatie met een beding van aanwas. (Aangezien wij wettelijk samenwonend zijn en dus van elkaar niet kunnen erven en wilden voorkomen dat onze ouders aanspraken konden maken op de woning als er geen kinderen zijn. met beding van aanwas valt de woning buiten de erfenis en kunnen de ouders er geen aanspraken op maken)

Als we nu terug een beding van aanwas nemen, en ik verwerp de erfenis + uitoefenen beding van aanwas, dan is de hele erfenis van mijn partner voor mijn kind, behalve de woning (die is van mij). Klopt dit? (Dit komt dan ongeveer neer op een uitoefenen van ons huidig testament, want daarin staat ook dat alles voor de kind(eren) is behalve het huis.) (*)

Maar dit wil dan toch zeggen dat de ouders het geld moeten gaan halen bij ons kind dat de erfenis heeft? Wat als de erfenis ontoereikend is en de ouders willen het geld terug/hebben het geld zelf nodig?

De conventionele terugkeer is in dit geval niet optioneel bedongen (weer een fout). Dit was beter wel zo voorzien. De ouders kunnen met een optionele clausule ervoor kiezen om het beding niet uit te oefenen.

Nu er niet zo'n dergelijk beding is, gebeurt de conventionele terugkeer automatisch op het moment dat je partner sterft. De schuldvordering is er.
Enkele opmerkingen:
- je schoonouders kunnen de vordering kwijtschelden. Dit is een bijkomende schenking.
- Je schoonouders kunnen ook niets ondernemen. Hun schuldvordering zal uiteindelijk verjaren (10 jaar denk ik).
- In de praktijk worden deze bedingen geregeld vergeten. Stel dat je partner binnen 20 jaar sterft, wie zal nog een kopie van die pacte adjoint/erkenning opvragen en de clausules lezen? De fiscus doet dit niet. En de notaris normaal ook niet. De schenkers zijn de clausule vergeten en de erfgenamen hebben het document meestal nooit gezien. Voila, dan sterft het een stille dood.
Als ik het goed begrijp is de terugkeer er zowiezo, tenzij ze niets ondernemen gedurende 10 jaar of ze het kwijtschelden.
Gedurende 10 jaar kunnen zij op elk moment het geld terugvragen? Dus dan zit ik na de dood van mijn partner (of mijn kind eigenlijk), toch 10 jaar met een zwaard van damocles boven het hoofd?

En het beding 'vergeten' zal er niet inzitten, vrees ik. :wink: Alhoewel enkel mijn partner en zijn ouders een kopie van het document van de schenking bezitten (het is tussen hen onderling geregeld, zonder tussenkomst van een notaris ofzo - ik weet hier in principe niets van), denk ik niet dat de documenten zullen 'verdwijnen'.

Stel dat de ouders zeggen dat ze niets zullen ondernemen ivm. de schenking, en ik het beding van aanwas niet inroep, en gewoon de erfenis aanvaard (zie *), ivm. verminderde registratierechten. Dan zijn zowel ik als mijn kind erfgenaam.
Na pakweg 5 jaar, willen ze de conventionele terugkeer inroepen van hun schenking, wat dan? Dan kunnen ze het geld zowel bij mij als bij mijn kind gaan halen? Als er geen geld genoeg is, moet ik dan de woning verkopen?

Reclame

Hello Kitty
Topic Starter
Berichten: 22

#4 , 23 jun 2017 07:39

ivm het testament, heb ik het niet goed omschreven, mijn excuses daarvoor.

in ons testament staat dat, bij geen kinderen, alles van de nalatenschap in volle eigendom naar de partner gaat. (daar ben ik zeker van)
als er wel kinderen zijn, kan het volgens mij niet dat alles, behalve het huis, naar de kinderen gaat, aangezien we rekening moeten houden met het kindsdeel...
ik vermoed dat er in ons testament staat dat de partner het vruchtgebruik krijgt en het kind blote eigendom van de woning.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”