aanvaarden nalatenschap

angel33
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

aanvaarden nalatenschap

#1 , 15 jun 2017 18:00

In 2012 overleed mijn vader. Sinds de echtscheiding met mijn moeder (meer dan 30 jaar geleden) hebben we nooit meer iets van hem gehoord. Aangezien er een vermoeden was dat zijn schulden groter waren dan zijn bezittingen hebben we de nalatenschap indertijd volledig verworpen ( er werd een verklaring opgemaakt op de griffie van de rechtbank van eerste aanleg van de plaats waar de nalatenschap was opengevallen).
Nu 5 jaar na het overlijden krijg ik een brief van een bank dat er nog tegoeden van de nalatenschap bij hen op een “slapende rekening” staan. Ik heb de bank gecontacteerd en het blijkt om een aanzienlijk bedrag te gaan.
Kan het zijn dat er helemaal geen schuldeisers waren of dat deze indertijd volledig vergoed werden met middelen uit de nalatenschap van mijn grootouders (ouders van mijn vader) die een paar jaar voor hem overleden zijn.
Kunnen we dit bedrag zonder meer aanvaarden ? Kunnen er meer dan 5 jaar na het overlijden nog schuldeisers opdagen ?
Bedankt alvast voor jullie input.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 15 jun 2017 19:49

Indien de verworpen erfenis intussen door anderen werd aanvaard kan dat niet meer.

Als dat niet het geval is kan men, aangezien de verwerping slechts 5 jaar geleden is gebeurd, toch nog erven:

Art. 790. Zolang tegen erfgenamen die een nalatenschap verworpen hebben, geen verjaring is verkregen van het recht om te aanvaarden, blijven zij bevoegd om de nalatenschap alsnog te aanvaarden, indien deze niet reeds door andere erfgenamen is aanvaard; onverminderd evenwel de rechten die door derden op de goederen van de nalatenschap mochten zijn verkregen, hetzij door verjaring, hetzij door handelingen die wettig verricht zijn met de curator van de onbeheerde nalatenschap.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#3 , 15 jun 2017 19:50

Indien de verworpen erfenis intussen door anderen werd aanvaard kan dat niet meer.

Als dat niet het geval is kan men, aangezien de verwerping slechts 5 jaar geleden is gebeurd, toch nog erven:

Art. 790. Zolang tegen erfgenamen die een nalatenschap verworpen hebben, geen verjaring is verkregen van het recht om te aanvaarden, blijven zij bevoegd om de nalatenschap alsnog te aanvaarden, indien deze niet reeds door andere erfgenamen is aanvaard; onverminderd evenwel de rechten die door derden op de goederen van de nalatenschap mochten zijn verkregen, hetzij door verjaring, hetzij door handelingen die wettig verricht zijn met de curator van de onbeheerde nalatenschap.

Uiteraard kunnen er nog steeds schuldeisers tevoorschijn komen.
Of dat zo is weten wij niet.....
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Reclame

Poene
Berichten: 484
Juridisch actief: Nee

#4 , 15 jun 2017 21:37

Dat is een juist antwoord. Jullie hebben 30 jaar de tijd om nog terug te keren op de verwerping.
Aangezien het geld nog steeds op de bank staat, zijn er al die jaren nog geen maatregelen genomen om het geld over te zetten (bv. naar de rekening van een curator over de onbeheerde nalatenschap of naar rekeningen van de volgende wettelijke erfgenamen in nuttige orde).

Ik vermoed dat dit een slapende nalatenschap is.

Als je toch de nalatenschap wil aanvaarden, zou je dit best onder voorrecht van boedelbeschrijving doen. Zo zul je nooit meer geld verliezen dan je erin gestoken hebt. Als er dan een schuldeiser opdaagt die 300.000 euro moet krijgen, zal je tenminste niet geruïneerd zijn.

Let ook op het fiscale. Is er een aangifte van nalatenschap ingediend? Indien niet is er nu al een serieuze belastingverhoging verschuldigd. De erfbelasting is nog niet verjaard.

Tenslotte wil ik erop wijzen dat, indien jij de nalatenschap zou aanvaarden, dit inhoudt dat je broer/zus de nalatenschap niet meer kan aanvaarden. Een van de voorwaarden voor herroeping van de verwerping is dat er nog geen andere erfgenamen aanvaard hebben. Je broer/zus, die misschien ook wel een deel van de koek wil, zal bijzonder ontstemd zijn om te vernemen dat jij hem/haar voor bent geweest. Volgens mij kun je dit oplossen door een gelijktijdige verklaring af te leggen van herroeping van de verwerping en aanvaarding van de nalatenschap. Dat zou best in een notariële akte van verklaring van aanvaarding van boedelbeschrijving gebeuren.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”