Handgift. Bankgift. Verschil ?

Pistons
Topic Starter
Berichten: 60
Juridisch actief: Nee

Handgift. Bankgift. Verschil ?

#1 , 13 jun 2017 20:02

Kan een gift via transfert van effecten die tot een effectenportefeuille behoren, worden aangemerkt als een schenking van HAND TOT HAND (=handgift).

Of is dit zonder meer een bankgift ? Hoe zit eigenlijk ? Die begrippen zijns blijkbaar verwarrend.

In een testament is er immers sprake dat wanneer iemand de inkorting of de inbreng vraagt van een "HANDGIFT IN GELD" zijn aandeel in de erfenis kan beperkt worden tot zijn individuele reserve.

Wat als er ook "bankgiften" ontdekt worden ? Is die beperking dan ook van toepassing ?

Wat is in zo'n geval het verschil tussen een "bankgift" en een "schenking van handgift in geld" of een "schenking van hand tot hand" ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 13 jun 2017 23:56

Een handgift veronderstelt dat het geschonken goed in wezen wordt doorgegeven. Een handgift van geld : geld afhalen , aan de ander overhandigen die het terug bracht naar de bank. Deze verrichting gebeurde wel dikwijls in het bankkantoor zelf. Bij grote bedragen werd dit ondoenbaar. Een aantal jaren geleden werd een overschrijving van gelden of effecten ( er zijn geen papieren effecten meer) aanvaard en op de zelfde manier juridisch geïnterpreteerd. De termen bankgift, handgift of schenking van hand tot hand geven hetzelfde resultaat. Er is voor elk wel een specifieke 'handelwijze' om correct te zijn.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Pistons
Topic Starter
Berichten: 60
Juridisch actief: Nee

#3 , 16 jul 2017 16:47

Bedankt !

Een handgift "in geld" verricht in het jaar 1988 verondersteld dus in wezen een cash-verrichting.

Vanaf welke datum zou een bankoverschrijving van geld of effecten verplicht geworden zijn ?

Reclame

wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#4 , 16 jul 2017 19:03

Een bankoverschrijving voor een gift is niet verplicht. Een cash-operatie kan nog steeds, wat in 1988 de gewoonte was.

Voor effecten kan een hand-tot-hand niet meer sinds de papieren effecten zijn afgeschaft.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”