wie erft

haas
Topic Starter
Berichten: 112

wie erft

#1 , 10 jun 2017 23:37

Mijn zoon heeft zojuist de helft van huis grootouders(mijn ouders) gekregen(schenking) de andere helft heb ik( zijn moeder).
Jaren geleden ben ik gescheiden van de vader van mijn zoon.

moest mijn zoon komen te overlijden ,wie gaat dan zijn gedeelte erven.Wij willen niet dat zijn vader iets krijgt daarvan.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 10 jun 2017 23:43

Mijn zoon heeft zojuist de helft van huis grootouders(mijn ouders) gekregen(schenking) de andere helft heb ik( zijn moeder).
Jaren geleden ben ik gescheiden van de vader van mijn zoon.

moest mijn zoon komen te overlijden ,wie gaat dan zijn gedeelte erven.Wij willen niet dat zijn vader iets krijgt daarvan.
Is uw zoon gehuwd en/of heeft hij kinderen?
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Sirkii
Berichten: 5396

#3 , 11 jun 2017 10:12

Als uw zoon kinderen heeft erven de kinderen.

Als uw zoon getrouwd is / wettig samenwoont krijgt de partner het vruchtgebruik. Blote eigendom gaat naar de erfgenamen.

Ongetrouwd zonder kinderen hebben levende ouders elk recht op 1/4e van de erfenis. Ook de vader.

Mocht je het huis volledig geerfd hebben (met de bijhorende hogere successie) dan zou bij vooroverlijden van de zoon de band met de vader doorgeknipt geweest zijn en kon je (daar ik veronderstel dat er maar een kind is) als hij geen kinderen had per testament zelf kiezen wie wat erft.

Reclame

haas
Topic Starter
Berichten: 112

#4 , 11 jun 2017 11:13

Zoon is ongetrouwd en geen kinderen.En enig kind
Kan hij via notaris bekomen dat zijn vader geen aanspraak kan hebben op enig deel?

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#5 , 11 jun 2017 11:21

Neen. Want in dit geval is zijn vader is een reservataire erfgenaam, wat betekent dat hij niet kan worden onterfd.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

P-Stone
Berichten: 280

#6 , 11 jun 2017 11:58

Dus als je absoluut wilt vermijden dat jouw ex ooit een stuk van het huis erft, is de meest voor de hand liggende optie dat de schenking aan jouw zoon ongedaan gemaakt wordt, en dat die helft vervolgens aan jou geschonken wordt, of moet jouw zoon nu zijn helft aan jou schenken.

Poene
Berichten: 484
Juridisch actief: Nee

#7 , 11 jun 2017 20:52

Je zoon zou ook wettelijk kunnen samenwonen met jou en alles aan jou legateren in een testament. Dan krijgt zijn vader niets.

Later, als je zoon een lief heeft gevonden, kan hij wettelijk samenwonen met haar en haar aanduiden als algemene legataris (als de relatie duurzaam genoeg is).

haas
Topic Starter
Berichten: 112

#8 , 12 jun 2017 22:34

Er is een beding van terugkeer opgenomen in akte.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#9 , 12 jun 2017 22:36

Er is een beding van terugkeer opgenomen in akte.
Daar belet je toch niet mee dat zijn vader erft?
Tenzij uw zoon voor u overlijdt.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

haas
Topic Starter
Berichten: 112

#10 , 12 jun 2017 23:24

Zolang de schenker leeft gaat het terug naar schenker.Heb eerstdags afspraak met notaris en hou jullie op de hoogte.

haas
Topic Starter
Berichten: 112

#11 , 17 jun 2017 00:11

Op aanraden van notaris ,zoon tetament laten schrijven dat alles naar zijn moeder moet gaan.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#12 , 17 jun 2017 00:24

Op aanraden van notaris ,zoon tetament laten schrijven dat alles naar zijn moeder moet gaan.
Dat is onwettig. Zijn vader heeft een reservatair erfdeel van 1/4 van de nalatenschap van uw zoon.
Heeft de notaris dat werkelijk zo gezegd?
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Poene
Berichten: 484
Juridisch actief: Nee

#13 , 17 jun 2017 13:42

Dat is niet onwettig. Het is helemaal niet zeker dat de vader ooit zal erven in de nalatenschap van zijn zoon (vooroverlijden, verwerping, wetswijziging).

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#14 , 17 jun 2017 15:32

Dat is niet onwettig. Het is helemaal niet zeker dat de vader ooit zal erven in de nalatenschap van zijn zoon (vooroverlijden, verwerping, wetswijziging).
Maar de bedoeling is toch te vermijden dat de vader zijn reservatair deel zou erven bij vooroverlijden van zoon?
M.a.w. zoon sterft eerst, ongehuwd, niet wettelijk samenwonend, enz. en zonder kinderen: vader kan zijn reservatair deel opeisen en het doel van TS is niet bereikt.
Ik had beter "niet waterdicht" ipv "onwettig" gebruikt, maar het resultaat is hetzelfde: er is geen garantie dat de vader niet zal erven.
De raad die de notaris aan TS heeft gegeven lost haar specifiek probleem ("Wij willen niet dat zijn vader iets krijgt daarvan.") bijgevolg niet op....
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”