schuld en erfenis

carembeu
Topic Starter
Berichten: 24

schuld en erfenis

#1 , 08 jun 2017 09:43

Graag had ik jullie mening over volgende situatie.

Ik heb een aanzienlijk bedrag geleend aan een familielid. Hiervoor is een schuldbekentenis opgemaakt.
Nu blijkt na x aantal jaar dat deze persoon niet in staat is om dit bedrag terug te betalen.

De schuldenaar heeft nu laten weten dat hij een verzekering heeft, die bij overlijden een bedrag uitbetaald, dat voldoende groot is om de schuld af te lossen. Naast de verzekering heeft de persoon nog een beperkt roerend en onroerend vermogen.
De persoon in kwestie heeft 4 kinderen die elk erfgenaam zijn en is getrouwd met volledige scheiding van goederen.


Nu zit ik met volgende vragen :
1. Maakt het bedrag dat de verzekering uitbetaald, deel uit van de erfenis ? Maw, kunnen de erfgenamen de uitbetaling van de verzekering opstrijken en de erfenis (en bijhorende schuld) weigeren ?
2. Gaat bij aanvaarding van de erfenis, de schuld mee over op de kinderen/echtgenote ?
3. Indien de schuld overgaat op de erfgenamen, wordt er bij het afhandelen van de nalatenschap eerst de schuld vereffend en nadien het overschot verdeeld onder de erfgenamen ?
4. Heeft de echtgenote recht op een reservatair deel van de erfenis ?

Alvast bedankt voor de antwoorden.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 08 jun 2017 09:50

2. Ja, maar aan u om het te bewijzen!!!
3. Niets gebeurd automatisch, u zal de erfgenamen moeten aanspreken daarover en hen eventueel dagvaarden
4. Enkel vruchtgebruik, tenzij meer bij testament.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#3 , 08 jun 2017 12:49

Een verzekering is een contract tussen verzekerde en de maatschappij. De erfgenamen kunnen dus de verzekering innen en de erfenis weigeren. Maar de vordering van die lening kan terugbetaald worden door de aanwezige tegoeden zoals de roerende en onroerende goederen. Let wel op als dat een verzekering is die uitbetaald wordt als betrokkene 65 jaar is. Bij verdeling van de erfenis mag toch verwacht worden dat bestaande schulden vereffend worden voor de verdeling. Als de erfenis aanvaard of verplicht aanvaard wordt , wordt ook de schuld overgenomen.


PS! uitbetaalD, gebeurD : ik heb dat precies anders geleerd.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”