Vorm van schenking?

Sinjoortje
Topic Starter
Berichten: 5

Vorm van schenking?

#1 , 05 jun 2017 23:40

Situatie: mijn vriendin heeft 3 zussen; ze heeft geen sinds 20j geen contact meer met de ouders noch met de zussen.
Ouderlijk huis werd lang geleden verkocht. Met de opbrengst werd een ander huis gekocht waarin 1 zus en de ouders gingen wonen (onderverdeeld in 2 app.). Huis staat volledig op naam zus + partner en ouders hebben via notariële akte levenslang woonrecht. Nu willen ze ouders naar RVT brengen. Kan dit zomaar en kan OCMW (er is ondertussen geen geld meer) bij mijn vriendin om onderhoudsgeld komen vragen?
Dank voor uw zeer gewaardeerde mening.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5396

#2 , 06 jun 2017 16:06

De ouders hebben het levenslange vruchtgebruik. De zuster die het huis dan alleen bewoont zal alvast een normale huur moeten betalen aan de ouders. Een (door de vrederechter) aangestelde bewindvoerder zal die huur als één der eerste beheersdaden vorderen.

Redelijkerwijs zal het OCMW komen aankloppen bij de zus die de blote eigendom heeft omdat zo'n constructie een bewust zich verarmen is.

Bij het openvallen van de erfenis kunnen de benadeelde zussen het samenstellen van de fictieve massa vorderen. Voor huizen is dat de huidige verkoopwaarde. Zij moeten hiertoe aktie nemen. Dit is wat er te erven zou zijn indien er géén schenkingen geweest waren. Met 4 kinderen is minimaal 3/4e te verdelen onder de vier zussen. Voor het "vrije" vierde hangt het er vanaf hoe de schenkingsakte opgesteld is (Staat "schenking buiten erfdeel" in de akte ? als dit er niet in staat en er is géén testament dan is 4/4e te herverdelen; maw de zus met het geschonken huis moet tot 75% van de geschatte waarde van het huis betalen aan de 3 andere zussen.

De benadeelde zussen kunnen geen "vergoeding voor bewoning" claimen want het stond de ouders bij leven vrij bij hen te laten inwonen wie ze wilden. Als de benadeelden kunnen bewijzen dat er (veel) gelden versluisd warden naar de inwonende zus kunnen ze die bedragen ook doen toevoegen aan de fictieve massa.

Stel dat de ouders schulden hebben en de drie andere zussen verwerpen de erfenis dan zal de zus met het geschonken huis die alleen moeten betalen (want wegens de schenking kan de erfenis niet meer geweigerd worden)

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#3 , 06 jun 2017 16:39

Met de opbrengst werd een ander huis gekocht

De vraag is of u dat gaat kunnen bewijzen....
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Reclame

Sinjoortje
Topic Starter
Berichten: 5

#4 , 06 jun 2017 19:50

Dank u wel voor uw reacties! Ik vreesde al dat het niet makkelijk zou worden.
Kan mijn vriendin bij overlijden van de ouder(s) ergens - in hoedanigheid van een der erfgenamen - details opvragen van de toenmalige transacties (bvb. van wie ging cheque uit aan notaris bij aankoop woning). Zus bezat geen spaargeld toentertijd; kunnen we op een of andere manier bewijzen dat het geld van de ouders kwam?
Om even terug te komen op de verschuldigde huurgelden nadat ouders naar RVT moesten; de zus+haar man zijn officiële eigenaars van de ganse woning (dus de beide appartementen). Hoe kunnen ze dan huurgeld schuldig zijn? Kunnen we nog op een of andere manier aan de aankoopakte geraken?
Bedankt om dit nog even te bekijken. Vriendelijke groeten.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#5 , 06 jun 2017 19:59

"levenslang woonrecht"

Indien het een woonrecht is, dus geen vruchtgebruik, kunnen de ouders geen enkel recht uitoefenen als ze de woning niet meer bewonen.
In tegenstelling tot vruchtgebruik kunnen zij de woning niet verhuren, dat kan enkel de eigenaar van de woning.
Door de woning te verlaten hebben ze hun woonrecht opgegeven.
Zus en schoonbroer zijn bijgevolg niets verschuldigd, zij kunnen de woning betrekken of ze verhuren.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Sinjoortje
Topic Starter
Berichten: 5

#6 , 06 jun 2017 20:21

Beste asperger, en als vertrek naar OCMW quasi gedwongen is?

Sirkii
Berichten: 5396

#7 , 08 jun 2017 12:02

Oeps ja. Woonrecht is niet hetzelfde als vruchtgebruik.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#8 , 08 jun 2017 18:04

Beste asperger, en als vertrek naar OCMW quasi gedwongen is?
Met welk wapen?
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Sinjoortje
Topic Starter
Berichten: 5

#9 , 09 jun 2017 12:23

Alle redenen die ze kunnen vinden zullen ze wel gebruiken om zich er van af te maken (zogezegd vreemd gedrag, ruzie, ....) dan kunnen ze het ouderlijk appartement verhuren.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#10 , 09 jun 2017 12:31

Natuurlijk kunnen ze dat want zij zijn de eigenaars!
Indien de ouders niet handelingsonbekwaam zijn verklaard door de Rechter dan is en blijft dat
hun eigen volwaardige beslissing.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Sinjoortje
Topic Starter
Berichten: 5

#11 , 09 jun 2017 16:45

Dank u wel voor uw logische insteek! Jammer dat er geen wettekst is rond goed fatsoen; maar het zij zo....

matan
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#12 , 21 sep 2017 15:24

Hallo,
Mijn ouders hebben hun eigendom ( handelszaak) in 1985 verkocht aan de buurman ( een meubelzaak). Onderling en op papier zijn ze overeengekomen dat mijn ouders een huisvesting kregen in de meubelzaak zo lang ze leefde. Mijn vader is reeds in 2005 overleden mijn moeder woont er nog steeds. De meubelzaak is ondertussen reeds 8 jaar geleden verkocht aan een andere meubel gigant. Nu gaan deze verbouwingen uitvoeren en moet mijn moeder ( ondertussen 82 jaar) daar weg.
Hoe kunnen we dat oplossen ?????
Groeten ..

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”