Verwerven van eigendom tijdens huwelijk

Hilde1
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Verwerven van eigendom tijdens huwelijk

#1 , 05 jun 2017 17:20

Beste,
Ik heb een vraag over de verwerving van een woning van mijn echtgenoot. Wij zijn getrouwd onder een huwelijksovereenkomst zonder contract, dus met gemeenschap van goederen. Onlangs is de moeder van mijn echtgenoot te komen overlijden en heeft mijn echtgenoot een huis geërfd.
Nu beweert hij dat dit 100% zijn huis is en dat ik daar geen enkel recht, of deel van heb. Is dit juridisch correct? Of is het zo dat vermits we getrouwd zijn met gemeenschap van goederen ik automatisch ook voor 50% eigenaar wordt?
Alvast bedankt voor uw feedback en opheldering.
Groetjes

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 05 jun 2017 17:28

Heb je nu een huwelijkscontract of niet.
Wat bedoel je met "huwelijksovereenkomst"?

Indien gehuwd zonder contract dan zijn alle inkomsten tijdens het huwelijk gemeenschappelijk.
Maar erfenissen blijven persoonlijk bezit.
Dus ja, in dat geval heeft uw echtgenoot 100 percent gelijk. Zijn erfenis is van hem alleen.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Oude Belg
Berichten: 3192

#3 , 05 jun 2017 18:36

Geen huwelijkscontract "dus met gemeenschap van goederen"? Dat was zo, veertig jaar geleden.....
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Reclame

Sirkii
Berichten: 5414

#4 , 05 jun 2017 21:55

Gehuwd volgens het wettelijk stelsel is "gehuwd met scheiding van goederen doch gemeenschap van aanwinsten". In mensentaal: wat bewijsbaar van elkeen was voor m n trouwde blijft van elkeen evenals erfenissen tijdens het huwelijk. De opbrengsten van zo n huis (huur) is wel een aanwinst voor de gemeenschap.

Als je man het huis verkoopt en de opbrengst niet op een aparte rekening zet dan zal het geld gemeenschappelijk worden door vermenging : het geld van het huis is niet meer gescheiden van het gemeenschappelijk geld.

Om de successiekosten te optimaliseren is het het best om per notariele akte het huis in de gemeenschap te brengen (als je t niet verkoopt). Schenken aan de kinderen met behoud van vruchtgebruik is ook een optie; je kinderen lopen dan wel de woonbonus bij aankoop van hun eerste huis mis. Schenken kan ook aan minderjarige kinderen. Als de man schenktmoet de vrouw (of grootouder) tekenen voor de kinderen.

Voor je man is het bij scheiding natuurlijk het interessantst om het huis op z n eigen naam te houden...

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”