Erfenis minderjarige kinderen - betaling successierechten

DA1994
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Erfenis minderjarige kinderen - betaling successierechten

#1 , 04 jun 2017 14:39

Mijn nonkel is afgelopen maandag onverwachts overleden. Aangezien hij en mijn tante getrouwd waren met scheiding van goederen betekent dit dat zijn twee minderjarige kinderen zijn bezittingen erven.

Twee jaar geleden heeft hij zijn bedrijf voor enorm veel geld verkocht. De kinderen hebben toen een deel gekregen op hun spaarboek, van het overige heeft hij minstens een deel belegd in aandelen en vooral vastgoed. Als gevolg van de verkoop van het bedrijf zal de nalatenschap heel wat activa bevatten en zullen de kinderen 100% zeker een deel van de nalatenschap erven aan het hoogste tarief

De vraag is nu of mijn tante de spaarboeken van de kinderen kan gebruiken om hun (= de kinderen) successierechten te betalen en of zij hiervoor een bijzondere machtiging van de vrederechter nodig heeft.

Alvast bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 04 jun 2017 17:37

De sucessierechten worden gewoon betaald met geld uit de erfenis.
Alleszins zal rechter tussenkomen wegens minderjarig.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”