erfenis weigeren

boeka1
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

erfenis weigeren

#1 , 01 jun 2017 22:13

Hopende dat iemand mij hier wat kan helpen voor afhandeling erfenis.

Begin Mei krijgt mijn vrouw een brief van een deurwaarder voor de betaling van het bedrag van kleine 100 euro.(achterstal water)
Deze zou van haar overleden vader zijn waar zij nooit contact heeft mee gehad.(ze wist dus ook niet dat deze was overleden)

Na zelf uitzoeken waar deze woonde kwam ze uit bij een huisvestigingsmaatschappij .
Daar vertelden ze dat ze geen weet hadden dat hij kinderen had, hij had een testament en had een buur erin gezet, deze zou echter alsook zijn zus de erfenis hebben geweigerd.
Hij zou overleden zijn begin Februari dus dikke 3 maand ervoor al.(daar hebben we copy van overlijden gekregen)
Dit vonden wij raar, omdat we dachten vermits zij enig kind was toch bericht van een notaris te krijgen.
Mijn vrouw dezelfde dag nog op het vredegerecht papieren gaan aanvragen voor verwerpen erfenis, na dat dit was gedaan kwamen ze met de vraag of wij kinderen hadden.
Wij hebben 1 minderjarige zoon dus ook papieren voor hem moeten invullen.(hier konden ze nog extra info voor nodig hebben)
Thuis gekomen Notarissen beginnen bellen met de vraag of zij dit testament afhandelden.
Het antwoord van de notaris was : Dat het niet haar taak is om te verwittigen en dat de zaak is afgehandeld voor haar.
Na een week papieren gekregen van het vredegerecht weigeren erfenis voor mijn vrouw alles ok dachten we.
Begin deze week krijgen wij bellastingsbrief met voorlopige berekening hij trekt dikke 500 euro terug.
Mijn vrouw naar de belastingen met de vermelding dat zij de erfenis heeft geweigerd.
Nu vandaag getekend schrijven gekregen van het vredegerecht dat ze bijkomende documenten vragen voor de aanvraag van onze zoon.
Wij moeten dus blijkbaar aantonen dat er meer schulden zijn dan (materiaal geld of weet ik wat nog) om dit dossier te kunnen behandelen en dit tegen 10/07.
Terug naar de huisvestingsmaatschappij daar heeft hij bij verrekening kosten en borg nog positief saldo staan van 200 euro.
Daar vertelde ze bij welke bank hij was, mijn vrouw daarnaartoe het hele verhaal uitgelegd daar mogen ze niet zeggen of hij schulden had of niet omdat haar papieren in orde zijn voor weigeren erfenis.
Dus op welke wijze kunnen wij nu aantonen dat er schulden zijn ?
Ik wil hier niet mijn kind mee opzadelen als hij 18 jaar word. wij hebben deze persoon nooit gekost dus moeten wij er niets van hebben.
Er kunnen in de komende maanden ook nog rekeningen toekomen begrafenis ziekenhuis enz

Ik blijf het juist raar vinden dat mijn vrouw niet is verwittigd, stel dat zij nu wel de erfenis wou of iets van de inboedel als aandenken of gelijk wat, dit kon niet meer wand alles was al geregeld en weg.

Als jullie weten hoe we dit best afhandelen voor onze zoon hoor ik het graag.
Alvast bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38583

#2 , 01 jun 2017 23:53

Erfenisweigering gebeurd voor de rechtbank eerste aanleg van het arrondissement waar betrokkene woonde.
Voor de minderjarige kinderen moet men wel eerst via vrederechter dat klopt.

http://www.juridat.be/eerste_aanleg/ant ... igheid.pdf
http://www.notaris.be/erven-schenken/er ... aanvaarden

Hoelang had dochter geen contact meer met vader indien ze volwassen was veel kans dat begrafeniskosten en ziekenhuisrekeningen nog naar erfgenamen komen gezien die onder onderhoudsverplichting vallen.

Poene
Berichten: 484
Juridisch actief: Nee

#3 , 03 jun 2017 12:51

Het is normaal dat je niet gecontacteerd bent geweest door een notaris. De buurman die algemene legataris was, is waarschijnlijk naar de notaris geweest om het dossier te laten bekijken. Of hij wist al dadelijk dat er veel schulden waren en koos ervoor om te verwerpen. Dat kan via een eenvoudige verklaring aangezien er geen formaliteiten zijn voor de verwerping van een legaat.

Voor de notaris is het dossier dan afgerond. Hij heeft na de verwerping geen opdrachtgever meer. Een notaris treedt nooit op in een nalatenschap zonder dat hij minstens één erfgenaam/erfgerechtigde heeft die hem verzoekt om verrichtingen te doen. Zonder deze verzoeker mag de notaris zich niet moeien in de nalatenschap. Wie zou bovendien zijn factuur betalen? De erfgenaam die geweigerd heeft, zal uiteraard niet willen opdraaien voor verdere opzoekingen. Vandaar dat het dossier gearchiveerd wordt.

Voor jouw minderjarig kind zit je wat in de problemen. Het is inderdaad zo dat de vrederechter het bewijs wil zien dat het om een deficitaire nalatenschap gaat. Het loutere feit dat je vrouw de nalatenschap heeft verworpen wordt niet aanvaard als bewijs dat het om een deficitaire nalatenschap gaat!

Als je het bewijs hiervan niet kan leveren, zal de vrederechter niet anders kunnen dan een machtiging afleveren om te aanvaarden onder voorrecht van boedelbeschrijving. Dat moet je ten stelligste vermijden aangezien er een heleboel kosten en formaliteiten hierbij komen kijken.

Bij de banken moet je normaal wel de banktegoeden te weten kunnen komen. Dit moet jouw vrouw niet aanvragen in eigen naam - want ze is geen erfgenaam omdat ze verworpen heeft - maar in naam van jullie kind-erfgerechtigde krachtens het ouderlijk gezag. Ik weet niet of de bank dan zo soepel is om te geven wat je wil. Wat ik wel weet, is dat het notariaat dit zonder problemen kan aanvragen. Op mijn werk open ik de applicatie 'Opzoeking Banktegoeden' op eNotariaat en daar kan ik de gegevens van overledene invullen. De dienst nalatenschappen van de bank stuurt dan altijd de fiscale lijst naar ons op.

Misschien zou je toch beter naar je familienotaris gaan om hulp te vragen.

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”