erfenis

Jeanne31
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

erfenis

#1 , 31 mei 2017 19:25

Hallo

Mijn moeder is onlangs overleden. Ze was terminaal en ik en mijn zus hebben haar verzorgd tot het einde. Maar we zijn met 8 kinderen, waarvan er 4 niet meer kwamen. Deze 4 zijn alleen maar geïnteresseerd in de erfenis. Wanneer alle ziekenhuis kosten betaalt zijn, kan het zijn dat er nog geld opgelegd moet worden. Maar zij zijn er van overtuigd dat mijn moeder 100.000 euro of meer had. Wat niet zo is. Mijn ouders zijn altijd arm geweest. Na de begrafenis waren ze mij en de andere 3 kinderen aan het opwachten. Ze probeerden ons aan te vallen. Maar wij hadden de politie hierover ingelicht en zij waren in de buurt dus is er niks ernstig gebeurt. Maar ze hebben al gedreigd om ons huis af te branden, ons in elkaar te slagen,... We hebben hier al een klacht over ingediend bij de politie. Wij voelen onszelf niet meer veilig. En ze gaan ons waarschijnlijk ook nog aanklagen over de erfenis. Ik kan geen advocaat betalen.
Ik weet niet of dit relevant is maar ze hebben ook de begrafenis onderneming bedreigd, alle mensen die naar de begrafenis gingen komen proberen afbellen, het lijk van mijn moeder afgeslagen,...
Ik weet niet meer wat ik moet doen. Als ik mijn deel van de erfenis weiger, kan ik dan een recht zaak voorkomen? Ik was er ook over aan het denken om te verhuizen aangezien ze weten waar ik woon.
Ik hoop dat iemand weet wat ik kan doen.

Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
iota
Berichten: 830

#2 , 31 mei 2017 21:07

Beste Jeanne, veel sterkte gewenst.

Van de dreiging van uw 4 broers/zussen dat ze u zogezegd gaan aanklagen wegens de erfenis, zou ik echt niet wakker liggen. Wie eist, moet bewijzen. Laat hen maar bewijzen dat uw moeder 100 000 euro of meer had. Een advocaat hebt u voorlopig niet nodig. U hoeft immers niet te bewijzen dat hun bewering niet klopt.

Als er nog moet worden opgelegd voor ziektekosten of begrafenis, is dit door 8 te delen. De rekeningen zullen worden gevorderd van degene die de zaken regelt en deze moet dan van elk kind zijn deel vorderen. Als sommigen weigeren te betalen, kan dit via het vredegerecht worden geëist.
Deze kosten moeten de kinderen hoe dan ook betalen, zelfs als ze de erfenis verwerpen.

Wat de andere zaken betreft: verschrikkelijk, maar meer dan klacht indienen kan u niet doen.

Franciscus
Berichten: 38602

#3 , 31 mei 2017 22:50

Uiteraard ook aan de andere mensen ( geen familie) vragen om aangifte te doen of deze zeker ook in uw verklaring vermelden als mede bedreigden.
Lijk afgeslagen???
bedreigingen met brandstichting van een bewoond pand .... normaal wordt daar niet mee gelachen door politie parket en rechtbank.
Is iemand van jullie de oudste of een van de vier anderen.
U kan vragen aan ziekenhuis de rekeningen te sturen naar de oudste.
Normaliter wordt aan de oudste ook de belasting en zo gestuurd.

Reclame

Sirkii
Berichten: 5414

#4 , 31 mei 2017 23:23

Laat u niet intimideren en doe wat hierboven geadviseerd.

Als je 'zeker' bent dat er weinig of niets is weiger dan de erfenis doch stel géén daden van erfenisaanvaarding zoals weghalen van meubels, persoonlijke spullen, ... ook al vraagt de verhuurder hierom. Niet leuk voor de verhuurder want dan moet hij een procedure starten doch je eigen belang gaat voor.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”