wanneer verjaart een betaling?

paqué
Topic Starter
Berichten: 36
Juridisch actief: Nee

wanneer verjaart een betaling?

#1 , 23 mei 2017 09:21

Graag zou ik het volgende vragen:
Mijn vader kreeg in 1996 een zwaar herseninfarct en was daardoor halfzijdig verlamd. Ik gaf mijn werk op om hem thuis te kunnen verzorgen. Hij overleed in 1999. Omdat ik hem verzorgde betaalde hij mij hiervoor (bij leven) een vergoeding (omgerekend 4 euro/uur). Hiervan staat echter niets op papier. Mijn broer was hiervan op de hoogte, gezien mijn ouders hem dit hadden gezegd. Nu zegt mijn broer dat mijn ouders hem hierover niets hebben gezegd en dat het geld, dat ik ontvangen heb voor die verzorging, een 'bewaargeving' van gelden van mijn vader is en dat die gelden alsnog in zijn nalatenschap moeten terugkomen. Klopt dit?
Het enige wat ik kan bewijzen is dat vader zwaar zorgbehoevend was en dat ik hem thuis verzorgde. Het kan m.i. niet als een schenking gekwalificeerd worden, die moet ingebracht worden?
Kan iemand mij mogelijk informatie geven of ik die ontvangen vergoeding nu alsnog moet terugbetalen? Alvast hartelijk dank!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 23 mei 2017 11:58

Dit is 18 jaar geleden! Is die erfenis al niet lang geleden afgehandeld?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

paqué
Topic Starter
Berichten: 36
Juridisch actief: Nee

#3 , 23 mei 2017 12:59

Neen, de erfenis van vader blijkt nog niet afgehandeld. Gezien moeder vijf jaar geleden overleden is en haar nalatenschap nu nog moet geregeld worden, blijkt dat eerst de vereffening van het huwelijksvermogensstelsel van mijn ouders (scheiding van goederen) nog moet gebeuren. Vervolgens zal dan blijkbaar de vereffening en verdeling van de nalatenschap van vader en vervolgens de V&V van de nalatenschap van moeder gebeuren.
Naar aanleiding van de V&V van de nalatenschap van vader stelt mijn broer nu dat de vergoeding, die vader mij bij leven betaalde voor zijn thuisverzorging (maar waarvan er niets op papier staat), 'bewaargevingen van gelden van vader' zijn en dat ik die nu moet terugbetalen, zodat ze in de nalatenschap kunnen verdeeld worden (we zijn met 2 kinderen).

Reclame

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#4 , 23 mei 2017 13:39

En hoe gaat uw broer bewijzen over hoeveel geld dit precies gaat, als er niets op papier staat?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

paqué
Topic Starter
Berichten: 36
Juridisch actief: Nee

#5 , 23 mei 2017 15:18

Toen vader overleden was vroeg broer naar de spaarcenten van vader. Moeder heeft toen op een briefje geschreven (weliswaar niet gedateerd noch ondertekend) wat er aan mij totaal betaald was voor de geleverde zorg en ook wat er betaald was voor de begrafeniskosten. Ze had immers niets te verbergen. Uit dat briefje blijkt dat de spaarcenten van vader opgebruikt waren. Broer legt dit briefje nu voor en zegt dat het om 'bewaargevingen van gelden van vader gaat, geplaatst op mijn rekening'.
En ik heb ook gezegd dat ik betaald ben voor die verzorging, waarom zou ik daar om liegen? (Bij nazicht van de bankverrichtingen zou ook kunnen aangetoond worden dat er geld op mijn rekening gekomen is).

Enige wat ik zou kunnen 'voorleggen' is dat er geen aangifte van nalatenschap moest ingediend worden gezien er niets meer was (wat ook correct was). Moeder had, voor eigen geruststelling dat alles in orde was voor de successierechten, een brief naar het kantoor der registratie geschreven dat er" gezien de nalatenschap van X geen onroerende goederen bevat en een gering bedrag roerende goederen, er volgens het Kantoor Registratie en Domeinen door de erfgenamen geen expliciete aangifte moet gedaan worden i.v.m. de successierechten betreffende de nalatenschap van X'.
Deze brief is ondertekend door de erfgenamen, nl. moeder, broer en mezelf. De ontvanger heeft op die brief eigenhandig geschreven dat 'aangifte onnodig' is. Zoals broer het nu stelt, zegt hij zelfs impliciet dat er fraude zou gepleegd zijn (quod non!). Maar deze brief betreft m.i. fiscale zaken en is niet bruikbaar in civiele geschillen? Maar dat doet m.i. ook niet terzake voor wat betreft zijn eis dat ik de ontvangen zorgvergoeding zou moeten terugbetalen gezien er niets over de betaling/toekenning van een zorgvergoeding op papier staat?

Rica
Berichten: 303

#6 , 25 mei 2017 10:50

Ik zou denken dat de betaling verjaard is na 10 jaar...? Maar ik heb geen idee of dit anders is als het kadert binnen een vereffening van een nalatenschap...? Maar er zijn vast forumleden die u beter en met meer zekerheid kunnen helpen dan ik...

Blaatpraat
Berichten: 3795

#7 , 25 mei 2017 11:06

Ik zou denken dat de betaling verjaard is na 10 jaar...? Maar ik heb geen idee of dit anders is als het kadert binnen een vereffening van een nalatenschap...? Maar er zijn vast forumleden die u beter en met meer zekerheid kunnen helpen dan ik...
Verjaring van een erfenis is 30 jaar, en is ook van toepassing op ongeboren nakomelingen.

eylis
Berichten: 8840

#8 , 25 mei 2017 11:19

het enig bewijs dat de broer dus zou hebben is "een briefje" dat niet gedateerd en niet gehandtekend is; tja, dan kan hij het zelf geschreven hebben nietwaar...Het enige bewijs dat er dus is, zijn bankuittreksels waaruit blijkt dat je geld ontvangen hebt tijdens je vaders leven. Jij kan bewijzen dat je je vader verzorgd hebt. Ik zou niet meer reageren. Je broer moet kunnen bewijzen dat de gelden zogenaamde "bewaargelden" waren (al heb ik daar nog nooit over gehoord in deze tijden van bankrekeningen). en die bewijzen zijn er niet; Ik zou niet ingaan op wat hij vertelt. Blijkbaar denkt je broer dat als hij iets beweert, dat dit al een bewijs is...

Rica
Berichten: 303

#9 , 25 mei 2017 12:37

à Blaatpraat: klopt dat m.i. "de mogelijkheid om een erfenis te aanvaarden/verwerpen verjaart na 30 jaar". Maar hier meen ik te begrijpen dat het gaat om een betaling die gebeurd is bij leven (of direct na overlijden?) van de vader, voor de verzorging van die vader? Geldt hiervoor dan ook de 30 jaar???
M.i. dienen alleen schenkingen onbeperkt in tijd ingebracht te worden? Als paqué kan aantonen dat vader hulpbehoevend was en hij de verzorging, waarvoor hij vergoed werd, inderdaad op zich heeft genomen, denk ik dat de waarachtigheid van de 'schuld' bewezen is of althans kan bewezen worden, en dat het bijgevolg geen schenking betreft, of er nu iets op papier staat of niet? Tegenpartij kan m.i. wel proberen aan te tonen dat het om een vermomde schenking zou gaan, maar als TS de waarachtigheid kan bewijzen, denk ik dat dat ook 'overruled' is?

M.i. kan tegenpartij zich alleen beroepen op dat reeds betaalde geld indien hij kan stellen dat het om een 'persoonlijke vordering' gaat, die hij opeist in de nalatenschap? Indien dit een juiste redenering van mij is (?), dan zou ik stellen dat persoonlijke vorderingen, op grond van art 2262bis §1 BW verjaren na 10 jaar? Er zijn overgangsmaatregelen mbt dit art, ten gevolge van een wetswijziging. Maar m.i. kan tegenpartij ten vroegste een 'persoonlijke vordering' hebben op gelden van zijn vader en de betaling van gelden, vanaf het ogenblik van openvallen van de nalatenschap, niet vanaf het ogenblik dat de betaling zou gebeurd zijn?
Gezien de nalatenschap is opengevallen in 1999 (na de inwerking treden van de wet op wijziging van de verjaringstermijnen) geldt m.i. de verjaringstermijn van 10 jaar, en kan tegenpartij m.i. deze gelden niet meer 'terugvorderen' in de nalatenschap? (alleen als hij beijst dat het om een schenking zou gaan).

Als tegenpartij stelt dat het om 'bewaargeving van gelden gaat' van vader, op rekening van paqué, dan denk ik dat tegenpartij ook hier slechts een persoonlijke vordering op TS kan hebben vanaf het openvallen van de nalatenschap (1999)?
1.'Vrijwillige bewaargevingen' dienen conform art 1341 BW bewezen te worden door geschrift (voor wat bewijs door 'getuigen' betreft, althans). (Ook al heeft TS toegegeven dat hij betaald werd voor de verzorging van zijn vader).
2. Persoonlijke vorderingen verjaren m.i. na 10 jaar (zie hierboven)?

M.i. dient de door TS ontvangen betaling m.b.t. de verzorging van zijn vader NIET terugbetaald te worden, m.i. zelfs niet meer ter sprake te komen in de nalatenschap, tenzij tegenpartij kan bewijzen dat de betaling geen betaling zou geweest zijn voor de verzorging van vader (bvb omdat vader niet zorgbehoevend was), maar dat het een vermomde schenking zou zijn, wat hij dan ook moet bewijzen?
Door het feit dat (volgens mij) de betaling verjaard is, is er m.i. ook geen probleem meer met het feit dat er m.b.t. de door TS opgenomen verzorging niets op papier staat.
Mocht de betaling echter niet verjaard zijn, dan heeft TS m.i. inderdaad een probleem als er niets op papier staat en is m.i. de kans zeer groot dat hij alles moet terug betalen om het alsnog in de nalatenschap van vader te brengen?

(Al mijn ??? omdat ik niet zeker ben of mijn gevolgde redenering juist is. Graag mening aub van andere forumleden, die deze materie wél kennen, want ik wil geen foutieve info. geven!!! ).

Rica
Berichten: 303

#10 , 26 mei 2017 09:52

à TS: misschien kan u uw vraag herformuleren en aangeven dat het een afhandeling binnen een nalatenschap betreft. Misschien zijn er dan forumleden met meer kennis mbt afhandelen van een nalatenschap, die mogelijk willen reageren...

Rica
Berichten: 303

#11 , 27 mei 2017 10:49

Uw vraag blijft mij bezighouden....
Ik denk bovendien dat mijn redenering, die ik hier boven maakte mbt art 2262bis§1, fout is... Art 2262bis gaat over' persoonlijke rechtsvorderingen' (iets geven, doen of niet doen), en igv gelden, behorend tot een nalatenschap, betreft het m.i. ' zakelijke rechten', zo bedenk ik nu... (?).
Indien het inderdaad een zakelijk recht betreft, dan geldt art 2262 BW en een verjaringstermijn van 30 jaar.... en geen 10 jaar, zoals ik aanvankelijk/ hierboven dan foutief dacht...
(Maar dan vraag ik mij af of misschien art. 1304 BW nog enige hulp zou kunnen bieden? De aan u betaalde zorgvergoeding was het gevolg van een mondelinge overeenkomst tussen uw vader en u... Een rechtsvordering tot nietigverklaring van die overeenkomst verjaart na 10 jaar... Maar het betreft een overeenkomst tussen u en uw vader, waarbij uw broer geen partij was... Ik denk dan dat die verjaringstermijn van 10 jaar geldt tussen u en uw vader, maar niet geldt voor uw broer... En uw broer zich toch kan beroepen op 2262 en een verjaringstermijn van 30 jaar.. )(???)

Maar als art 2262 BW hier dan van toepassing is, dan vind het wel 'raar' dat, in geval van een nalatenschap, individuele betalingen, die door de overledene werden gedaan, tot 30 jaar terug 'in vraag kunnen gesteld worden'/ terugbetaald moeten worden louter omdat een erfgenaam deze betaling betwist? Dat kan m.i. toch ook niet qua 'rechtszekerheid'? (Uiteraard wél indien het een schenking/ vermomde schenking zou betreffen! Die moet ingebracht worden om te bepalen of de reserve al/niet werd overschreden).
Hopelijk wil een forumlid met kennis van zaken hulp bieden!
(En ik had misschien niet moeten reageren op uw vraag, gezien mijn geringe 'juridische kennis'... Sorry!!)

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”