Contract ongeldig?

Gforce1984
Topic Starter
Berichten: 12

Contract ongeldig?

#1 , 23 mei 2017 07:48

Hallo.

Bij het overlijden van mijn vader zijn er gelden uitbetaald geweest aan zijn wettelijk samenwonende partner.
Ik heb een copy van de polis nu gekregen maar er staat iets raars op.

Als hoofdbegunstigde staat mijn grootvader. En bij onstremis dat zij die gelden krijgt.
Maar mijn grootvader is reeds overleden in 1987 en het contract is van 2013. Dus een reeds overleden persoon is als begunstigde gezet. Dat kan toch niet?
Volgens de wet kan je maar erven als je levensvatbaar bent dus dit kan toch niet wettelijk in orde zijn.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 23 mei 2017 12:18

Is inderdaad eigenaardig. Polis betreft waarschijnlijk een tak 21-beleggingsverzekering met een grote som als (enige) premie. Dit is een vorm van onterven. U hoeft daar niet mee akkoord te gaan. Laat dat toch eens nazien. Indien er een notaris is aangeduid, vraagt u via hem inkorting waardoor u misschien een deel kan toekomen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Poene
Berichten: 484
Juridisch actief: Nee

#3 , 23 mei 2017 22:00

Een reeds overleden begunstigde kan inderdaad niet effectief de som ontvangen. Je zegt nergens van wanneer de polis dateert. Misschien dateert die van 1986 toen hij wel nog leefde? Wel erg vreemd om je eigen vader als begunstigde aan te duiden.

Het gaat hier niet over erven, maar om een contract dat uitgevoerd wordt.

Niettemin, zij staat als subsidiaire begunstigde opgegeven. Dit betekent dat zij geldig het kapitaal kan krijgen.

Misschien kan je het contract nog aanvallen op de bepaalde gronden (niet wilsbekwaam, gekwalificeerde benadeling, bedrog, dwaling, ...) of het kapitaal inkorten. Dat hangt van de nalatenschap af.

Reclame

Gforce1984
Topic Starter
Berichten: 12

#4 , 23 mei 2017 22:16

Het contract is van januari 2016. Dus hij was bijna 30 jaar al dood. Dus is zeker bedrog

Poene
Berichten: 484
Juridisch actief: Nee

#5 , 23 mei 2017 22:32

Wat is hier het bedrog? Dat er een dode persoon wordt opgegeven? Wie wordt er bedrogen?

Louter voortgaande op de gegevens die je meedeelt, meen ik dat dit helemaal geen bedrog is. Een slordigheid of verwardheid misschien wel.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”