Wettelijkheid document?

RBC
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

Wettelijkheid document?

#1 , 15 mei 2017 10:48

Hallo iedereen,

Een door de notaris opgesteld document met een fout adres van een van de nabestaanden.
Is dit nog wettelijk, of kan dit geschrapt worden wegens fout/procedurefout/...)

Alvast bedankt,
RBC

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 15 mei 2017 10:54

Hangt ervan af over welk document het gaat én of er "schade" is wegens die "fout".
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

RBC
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#3 , 15 mei 2017 11:00

Het is de PV die opgesteld werd voor de akte, dus waar de verdeling instaat.
Ik denk niet dat er van schade kan gesproken worden, de vraag is of het kan gebruikt worden om het te laten schrappen.

Reclame

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#4 , 15 mei 2017 11:03

Het is de PV die opgesteld werd voor de akte, dus waar de verdeling instaat.
Ik denk niet dat er van schade kan gesproken worden, de vraag is of het kan gebruikt worden om het te laten schrappen.
Volgens mij heeft dat geen zin, want dan moet er een nieuw document opgesteld worden met dezelfde inhoud, aangezien de erfopvolging en dus ook de verdeling, vastligt. De erfopvolging wordt immers niet gewijzigd door een verkeerd adres.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

RBC
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#5 , 15 mei 2017 11:18

Als dit nieuw document dan niet ondertekend wordt door iedereen ligt toch alles terug open?
Is dit dan een achterpoortje om de debatten te heropenen?

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#6 , 15 mei 2017 11:55

Welke debatten?
U spreekt in raadsels!
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

RBC
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#7 , 15 mei 2017 12:03

besprekingen hoe de verdeling eruitziet, in het proces uit onverdeeldheid stappen

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#8 , 15 mei 2017 12:06

Ha, er was een proces. En ook een vonnis?
Verdeling moet dan volgens dat vonnis gebeuren.
Een foutief adres zal daar niets aan wijzigen.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

RBC
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#9 , 15 mei 2017 12:23

er was geen proces, alleen een verdeling bij de notaris die aangesteld was door de rechtbank.
Dus die notaris heeft een verdeling samengesteld en die is door iedereen ondertekend.
Maar deze heeft een fout adres, en zou ik willen annueleren, de vraag is dus , is dit mogelijk of niet.
Ik had beter in mijn originele post was grondiger geweest, sorry.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#10 , 15 mei 2017 12:26

Aangezien door iedereen ondertekend is het aanvaard en definitief. Dat foutief adres is van ondergeschikt belang en
geen reden om de reeds aanvaarde verdeling opnieuw in vraag te stellen. Het kan op die verdeling dan ook geen invloed hebben.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

RBC
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#11 , 15 mei 2017 12:32

ok bedankt voor de info!

Poene
Berichten: 484
Juridisch actief: Nee

#12 , 15 mei 2017 21:54

Asperger is correct. Een correct adres is geen op straffe van nietigheid voorgeschreven vormvereiste. Er is hier geen wettelijke basis voor.

De partij in kwestie is voldoende identificeerbaar door het rijksregisternummer, naam, voornamen en geboortedatum.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”