erfenis

aspire1
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

erfenis

#1 , 12 mei 2017 12:18

Dag. ik heb een huis gekocht samen met mijn vriendin op het moment dat we nog apart woonden.nu een jaar later wonen we wettelijk samen. zij heeft 2 kinderen, allebei meerderjarig nu, uit een vorig huwelijk. We gaan binnenkort trouwen en we willen dat, bij mijn overlijden de volledige eigendom van het huis(dus niet alleen vruchtgebruik) naar haar gaat en later, bij haar overlijden naar haar kinderen. hetzelfde, als zij eerst overlijdt , de volledige eigendom naar mij, en later bij mijn overlijden naar haar kinderen.kan dit geregeld worden via testament of via huwelijkscontract?wie kan hierover duidelijkheid scheppen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
aspire1
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#2 , 12 mei 2017 12:28

P.S.heeft mijn familie ook rechten ivm mijn erfenis?ik heb zelf geen kinderen...

Sirkii
Berichten: 5396

#3 , 14 mei 2017 15:03

In de veronderstelling dat alle goederen gemeenschappelijk zijn valt bij haar overlijden de helft van de erfenis open. De blote eigendom Van de helft gaat naar haar 2 kinderen. Het vruchtgebruik naar u. Als jij sterft als tweede gaat uw helft naar uw ouders/broers/zussen tenzij je per testament alles vererft aan uw stiefkinderen. Mochten uw ouders nog in leven zijn hebben ze recht op een kwart per ouder.

Als jij eerst gaat en er is geen testament dan erven uw ouders/broers/zussen de helft in blote eigendom tenzij er een testament is. Je kan je vrouw per testament alles laten erven of je stiefkinderen de blote eigendom.

Je kan ook een huwelijkskontrakt van algehele gemeenschap afsluiten. Hij/zij die overblijft erft dan de volle eigendom van de opengevallen helft. Jij moet og altijd een testament maken om je stiefkinderen te laten erven als jij als tweede gaat.

Om het waterdicht te maken best bij een notaris langsgaan.

Reclame

aspire1
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#4 , 25 mei 2017 11:20

dus om alles bij mijn overlijden naar mijn vrouw en stiefkinderen te laten gaan kan dit beschreven worden in een huwelijkscontract en een testemant is dan ook nog nodig?

Poene
Berichten: 484
Juridisch actief: Nee

#5 , 25 mei 2017 18:18

Mogelijke oplossing:

1. Beding van aanwas in volle eigendom (met optie) op het huis laten afsluiten. Je moet hiervoor bij de notaris een notariële akte laten ondertekenen.
Het gevolg is dat de helft van het huis van de eerststervende in volle eigendom zal gaan naar de langstlevende. De kinderen kunnen zich hier niet tegen verzetten aangezien het de uitvoering van een contract is. De helft van het huis van de eerststervende valt buiten de erfenis.
Dit is zo zolang jullie nu geen bedoeling hebben om de kinderen van de vrouw te onterven. Dat zou een ongeoorloofde oorzaak zijn. Een dergelijk beding zou vernietigbaar zijn (fraus omnia corrumpit).
Je zegt zelfs dat het huis na jouw overlijden naar haar kinderen mag gaan. Ik ga er dan ook vanuit dat jouw intentie is om de langstlevende te verzekeren van de woonst en dat je zelfs zo'n affectieve band met je stiefkinderen hebt dat je ze wil begunstigen. Hier zie ik geen intentie om de kinderen te onterven. Vandaar dat een beding van aanwas in zo'n geval moet kunnen. Maar, je weet nooit. Misschien heb je 5% kans dat de kinderen een advocaat inschakelen en het toch aanvechten. In het ergste geval wordt het als een schenking beschouwd en 'ingekort'. Met het nieuwe erfrecht van minister Koen Geens dat eraan komt, zal de inkorting in waarde zijn. Je zou dan alleen een bepaald bedrag moeten uitkeren aan de kinderen en het huis mogen houden in volle eigendom.

2. Na het beding van aanwas: testament maken waarbij jullie wederzijds aan elkaar de volle eigendom van jullie helft in de woning legateren. Dit is nodig omdat het interessanter is om de helft van het huis te krijgen via het testament (0% op de gezinswoning) dan via het beding van aanwas (10% of schenkbelasting; daar ga ik niet verder op in).
Jij kan daarnaast opnemen in je testament dat heel je vermogen naar je stiefkinderen gaat, als je vrouw zou vooroverleden zijn.

Misschien dat het mogelijk zal zijn om in de toekomst een erfovereenkomst hierover te sluiten. Dit kan voorlopig alleen met je afstammelingen in rechte lijn en met tussenkomst van de echtgenoot (voorgesteld art. 1100/7 Burgerlijk Wetboek). Je zou dan eerst je stiefkinderen moeten adopteren ('gewone adoptie'). We zullen zien hoe het finale wetsartikel eruit zal zien.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”