Erfenis in de fase vereffening/Verdeling

Joske10
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Erfenis in de fase vereffening/Verdeling

#1 , 05 mei 2017 15:17

Hallo,

Mijn vader lag vanaf begin 2002 in het ziekenhuis. In mei 2002 wordt mijn broer Piet op straat gezet wegens slagen en verwondingen aan zijn echtgenote.

Omdat Piet niet onmiddellijk een woning ter beschikking had, werd hij door mijn moeder, uit medelijden, opgenomen in de ouderlijke woning.

In oktober 2002 stierf mijn vader.

In december 2004 krijgt mijn moeder een trombose en wordt ze opgenomen in het ziekenhuis.

Mijn moeder is nooit meer goed geweest en omdat er heel wat onenigheid was in de familie werd op vraag van de rechtbank een psychiatrisch verslag opgemaakt. De gerechtspsychiater bevestigt in dit verslag dat ma vanaf die trombose niet meer bekwaam was. In januari 2005 wordt mijn moeder opgenomen in een rusthuis.

Piet is in de woning blijven wonen en eind 2005 laat Piet door gebruik te maken van een list mijn moeder een door hem getypt briefje ondertekenen. Daarin staat vermeld dat Piet in de woning mag blijven wonen tot één jaar na haar dood.

Vervolgens werd er aan de vrederechter gevraagd om een Voorlopig Bewindvoerder aan te stellen. Op zijn vraag moest de behandelende geneesheer een onderzoek doen of ma al dan niet bekwaam was. Het antwoord was heel duidelijk: NEEN. De Vrederechter is bij ma geweest en er werd in februari 2007 een Voorlopig Bewindvoerder aangesteld. De Voorlopig Bewindvoerder zegt dat dit briefje niet rechtsgeldig is omdat ma dit niet kan toelaten tot 1 jaar na haar dood.

Zowel de Voorlopig Bewindvoerder als de notaris vragen aan Piet om een bewonersvergoeding te betalen maar die reageert totaal niet.

Er wordt door ons gereageerd naar de Voorlopig Bewindvoerder en we vroegen wat we moesten doen. Die zegt (hebben we ook op papier) dat alles zou geregeld worden na het overlijden van ma en dit bij de vereffening/Verdeling.

Nu is ma overleden in augustus vorig jaar maar Piet weigert nog steeds een bewonersvergoeding te betalen.

We zijn met heel wat kinderen en ruim de helft eist een bewonersvergoeding voor de periode dat hij daar alleen heeft gewoond.

Volgens de notaris is er geen rechtsgrond om dit nog te regelen.

Kunnen wij nog een bewonersvergoeding eisen?

Zo ja, hoe moeten wij dit aanpakken?

PS: Piet is een fictieve naam.

Reclame

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding