verdoken schenking

lachertje
Topic Starter
Berichten: 273

verdoken schenking

#1 , 03 mei 2017 20:33

Bericht van Wanton: Bij een overlijden van een persoon wordt , om de verdeling te bepalen , de nalatenschap eerst samengesteld : alle goederen die er zijn op het ogenblik van overlijden min eventuele schulden , plus alle schenkingen die de overledene ooit geeft gedaan , berekend aan zijn huidige waarde. Deze pot noemt men de fictieve massa.
Er zijn drie kinderen : 3/4 van de nalatenschap wordt verdeeld tussen de kinderen, zodat ieder 1/4 zal krijgen. Dat laatste kwart is vrij beschikbaar en kan aan iedereen toebedeeld worden , al dan niet familie. U geeft een totale waarde op van 1570.000 €. Eén vierde is 392.500 €. Degene die meer heeft ontvangen zal moeten terugbetalen aan de pot.
De schenking buiten erfdeel wordt eerst berekend op het vrij beschikbaar gedeelte , de overschot komt ook in de pot. Maar zoon Piet zal de helft van de erfenis hebben ontvangen.
Uzelf heeft de blote eigendom ontvangen , die is nog minder waard vermits uw vader het vruchtgebruik heeft. U kan dus niet vrij beschikken over het huis.
Degene die te weinig gehad heeft , kan ( en zal) verrekening vragen tot hij zijn reservatair of voorbehouden deel heeft bereikt. De notaris kan dat regelen.
Het is spijtig dat dit op deze manier is gebeurd. Een stelling bij schenking is nog steeds : geef al uw kinderen evenveel en hetzelfde.

mag ik daar op wijze dat het het gemakkelijker gezegd is dan dit uiteindelijk te bewijzen is, in werkelijkheid is er bij ons een huis verkocht echt onder de prijs maar als ik dan dit zeg dit is een verdoken schenking en moet terug in de massa worden gebracht is het eerste antwoord dat is moeilijk te bewijzen dat dit een verdoken schenking is , omdat het huis nooit geschat is geweest pas 10 jaar na de verkoop en alleen aan de buitenkant. dus heb vandaag te horen gekregen tot mijn spijt, is dat het gemakkelijk lijkt huis te laten schatten op zijn waarde , verkoopprijs er afdoen en de renovatie ook aftrekken en dan de overschot in de pot doen. theorie is mooi maar de praktijk niet, heb vandaag 4 manieren te weten gekomen hoe je andere familieleden op een perfecte manier kunt onterven zonder dat de tegenpartij er ook maar iets aan kan doen. ik wil iedereen waarschuwen als men iets verkoopt aan een familielid zorgt dan dat je op de eerste rij zit om het te laten schatte op waarde, en wacht geen 5 jaar. verder bij wantrouwen direct een onafhankelijke bewindvoerder vragen voorkomt veel frustratie nadien. ja had goede hoop, na alles hier gelezen te hebben over inkorting en verdoken schenking en zo maar tussen theorie en praktijk is er geen vijver wel een zee aan water. heb ondervonden dat misdaad echt loont, zelfs mijn advocaat beaamde dit. wij zijn letterlijk van de erfenis beroofd zonder dat wij ook maar iets kunnen terug doen.
even vermelden dat het huis indertijd verkocht is geweest toen ze alle 2 nog leefde. en dat de verkoopsom is betaald.
sorry dat ik deze mooi theorie even onderuit haal. suggesties wat ik eventueel toch nog kan doen is welkom.
lachertje

Reclame

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding