Verkoop huis nalatenschap

Lenny73
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Verkoop huis nalatenschap

#1 , 03 mei 2017 14:36

Na overlijden van mijn vader werd aangifte van nalatenschap opgemaakt:
De echtgenote van mijn vader (mijn stiefmoeder) heeft het vruchtgebruik van de woning en mijn zus en ik hebben als erfgenamen recht op de helft van deze woning.

op documenten notaris staat:
weduwe:1/1vg
Dochters:1/1 ne

Wegens financiële problemen stiefmoeder bestaat de kans dat het huis verkocht zal dienen te worden.
Openbare verkoop?

Wij zouden het jammer vinden dat ons deel van het huis kan opgeëist worden door eventuele schuldeisers van onze stiefmoeder.

Dienen wij hieromtrent contact op te nemen met notaris of zijn wij als wettelijke erfgenamen beschermd?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 03 mei 2017 14:49

Jullie deel, dat is de waarde van de naakte eigendom, kan niet worden opgeeist door de schuldeisers van uw stiefmoeder.

Hoe het huis wordt verkocht, openbaar of onderhands, is jullie keuze.
Het deel van de prijs dat overeenstemt met de waarde van het vruchtgebruik dient uitbetaald aan stiefmoeder.
Hoeveel dat is hangt af van haar ouderdom (en uiteraard van de verkoopprijs).
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”