Huis

mamavan2schatten
Topic Starter
Berichten: 172
Juridisch actief: Nee

Huis

#1 , 02 mei 2017 16:30

Man 2 kinderen.
Vrouw 2 kinderen.
Samen getrouwd.
Nu samen kindje.

Moest er iemand vd ouders overlijden dan krijgt de andere het vruchtgebruik.

Maar hoe zit de verdeling naar kinderen toe als er niets geschreven staat?

Dank u wel.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 02 mei 2017 16:34

Als de man overlijdt dan erven zijn twee kinderen en het gezamenlijk kind. Uw twee eerdere kinderen zijn geen erfgenaam.
Als jij overlijdt dan erven uw twee kinderen en het gezamenlijk kind. Zijn twee eerdere kinderen zijn geen erfgenaam.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

mamavan2schatten
Topic Starter
Berichten: 172
Juridisch actief: Nee

#3 , 02 mei 2017 17:15

Oei, meen je da echt? Amai verschiet daar nu van.

En kan het gezamenlijk kind meer of minder erven dan andere als je dat schrijft?

Reclame

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#4 , 02 mei 2017 17:24

Het gezamenlijk kind erft van zijn vader (uw huidige echtgenoot) en uzelf (zijn moeder).
Want jullie twee zijn de ouders van dat kind.
Uw kinderen erven niet van uw huidige echtgenoot want hij is niet hun wettelijke vader.
Zijn kinderen erven niet van u want u bent niet hun wettelijke moeder.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

wanton
Berichten: 9899
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#5 , 02 mei 2017 20:39

Uw eerste twee kinderen erven dan weer van hun vader , waar uw derde niet meedeelt in diens erfenis.

Opgelet, men is bezig de wetgeving te wijzigen waarbij het gemakkelijker wordt om stiefkinderen te laten erven. Meen moet dan wel dat kenbaar maken via een testament.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

giserke
Berichten: 2434

#6 , 02 mei 2017 20:43

Dat is een situatie waar U best een testament laat opmaken, als U later geen ambras tussen uw kinderen wil.

wanton
Berichten: 9899
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#7 , 03 mei 2017 09:36

Misschien eens nadenken over 'kleine adoptie' : de kinderen van de partner adopteren, zonder dat de band met de andere familie verbroken wordt. Zo worden de vijf kinderen gelijk behandeld.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

giserke
Berichten: 2434

#8 , 03 mei 2017 16:44

Misschien eens nadenken over 'kleine adoptie' : de kinderen van de partner adopteren, zonder dat de band met de andere familie verbroken wordt. Zo worden de vijf kinderen gelijk behandeld.
Dat zal moeilijk worden wanneer de andere natuurlijke vader/ moeder nog leeft.

wanton
Berichten: 9899
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#9 , 04 mei 2017 12:12

Kan wel. Noemt daarom : kleine adoptie. Kinderen hebben zo 3 ouders.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”