Bestolen of niet?

Gforce1984
Topic Starter
Berichten: 12

Bestolen of niet?

#1 , 30 apr 2017 10:30

Hallo.
Ik kom hier even vragen wat ik het beste doe omdat ik nergens op internet iets vind.

Mijn vader (recent overleden) heeft samen met zijn vriendin (wettelijk samenwonend) een huis gekocht 2 jaar geleden. Bij de scheiding van mijn vader en moeder was er 88000 euro ongeveer zelfde tijd. Op 2j tijd is letterlijk alles weg. Als het ware in rook opgegaan. Er is een voorschot betaald van 19000 euro voor het huis. Dat volledig door mijn vader is betaald. Er is 35000 euro in het huis gestopt ook volledig door mijn vader betaald. Nu blijkt dat zijn vriendin nooit iets betaald heeft zowel bij afbetaling van het huis als andere kosten. Na zijn overlijden heeft ze alle gelden die nog kwamen loon enzo op haar rekening laten storten. Maar zij is geen erfgenaam. Dat is toch diefstal? Als wettelijk samenwonende partner moet zij toch bijdragen aan het huis enzo want ze heeft tenslotte de lening mee ondertekend.

Nu mijn vraag

Kan ik dat geld (de helft die zij moest betalen voor alles) terugeisen als ik kan bewijzen dat zij niets meebetaald heeft . Zou dit bewijzen via de bankuittreksels.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8840

#2 , 30 apr 2017 11:35

Wat je vader voor zijn overlijden wel of niet in het huis geinvesteerd heeft, dat was zijn persoonlijke keuze en recht. financiele transacties nà het overlijden van je vader moeten wel verrekend worden in de erfenisberekening.

Gforce1984
Topic Starter
Berichten: 12

#3 , 30 apr 2017 12:20

En wat met het geld dat in rook opgegaan is.
19000 + 35000 = 54000 de rest kan ze niet verantwoorden.
Ik heb een zeer sterk vermoeden dat zij dit geld uitgegeven heeft voor cadeaus aan haar dochters en eventueel hen zelfs geld heeft gegeven.
Das toch diefstal?

Reclame

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#4 , 30 apr 2017 13:50

Het geld was van uw vader persoonlijk.
Zij moet bijgevolg niet bewijzen wat ermee gebeurd is.
Alle bewijslast ligt bij U.

"Na zijn overlijden heeft ze alle gelden die nog kwamen loon enzo op haar rekening laten storten."
Het is me een raadsel hoe ze dat voor mekaar zou gekregen hebben.
Alleszins dat geld terugvorderen want het behoort tot de nalatenschap.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Gforce1984
Topic Starter
Berichten: 12

#5 , 01 mei 2017 20:44

Ze heeft gewoon haar rekeningnummer gegeven aan da bedrijf.

En zij heeft toch ook plichten.

Volgens de wet moet zij bijdragen als wettelijk samenwonende. En int slechte geval moet da toch onder schenking vallen dan. Wat ik in principe een rechtzaak voor kan aanspannen.
Het lijkt mij heel sterk dat zij 100 procent gratis al die jaren kan leven en mijn vader zijn geld opdoen zonder dat ik er iets kan aan doen.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#6 , 01 mei 2017 21:00

Dat bedrijf heeft dan aan de verkeerde persoon uitbetaald.
Dat geld dient u terug te vorderen.

Wat de niet-bijdrage in de kosten betreft tijdens het samenwonen ligt de bewijslast bij u.
Maar ik vrees bijna onmogelijke opogave. Misschien heeft de vriendin dan weer andere uitgaven voor haar rekening genomen.
Alleszins vormt slechts de helft van de bedragen mbt tot het huis onderwerp van discussie aangezien de helft van de woning eigendom van uw vader was (en nu van u).
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”