inkorting mtb giften gedaan door eerstoverleden echtgenoot

hiker
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

inkorting mtb giften gedaan door eerstoverleden echtgenoot

#1 , 29 apr 2017 09:42

Hallo beste mensen

Volgende situatie doet zich voor
-vader en moeder hebben 3 kinderen: 2 uit een eerste huwelijk van vader (zijn eerste vrouw is overleden), en een derde (jongste) uit het nieuwe huwelijk van vader en moeder. De eerste 2 kinderen zijn door de nieuwe echtgenote sinds lang officieel geadopteerd, dus alle kinderen staan m.i. op hetzelfde 'niveau' wat betreft erfrechten
-er zijn kort voor het overlijden van vader belangrijke geldgiften gedaan aan het jongste kind en aan diens kinderen (dus kleinkinderen van de schenkers) .Het gaat om niet-officiele giften, waarvan zelfs de andere 2 kinderen niet op de hoogte gebracht zijn.
-vader overlijdt onverwacht en laat bij huwelijkscontract alles na aan moeder
-3 jaar later overlijdt moeder
-moeder laat bij testament (door haar opgesteld kort na overlijden van vader) 1/4 van het vermogen na aan de eerder genoemde kleinkinderen

Hebben de 2 oudste (geadopteerde) kinderen nu na het overlijden van moeder wettelijk gezien nog recht op inkorting voor de giften die gedaan zijn voor het overlijden van vader? Of is dat niet meer mogelijk omdat moeder die giften niet heeft doen inbrengen in de nalatenschap die zij van vader geerfd heeft bij diens overlijden? Dat zou me wel verbazen, want op die manier is heel het recht op een gereserveerd gedeelte van de nalatenschap perfect omzeilbaar.

Indien inkorting vragen nog kan, wanneer moet dat dan gebeuren? Is er een risico dat ik bij de vereffening/verdeling door iets te tekenen afstand doe van mijn (eventueel) recht om inkorting te vragen?

Dank bij voorbaat voor uw reacties

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5410

#2 , 29 apr 2017 16:57

k Ga er even van uit dat ondanks de twee huwelijken alle vermogen gemeenschappelijk was en de kinderen gelijk staan.

Bij het overlijden van vader viel dan de helft van de erfenis open die wegens "langst leeft al heeft" in volle eigendom geerfd werd door de moeder. Op dE (helft) van de niet officieel geschonken gelden had moeder successie moeten betalen. Dit was dus fraude.

Nu valt de erfenis van moeder open. De niet officieel geschonken gelden moeten opnieuw toegevoegd worden aan de erfenis. Je moet de schenkingen wel kunnen bewijzen.

De ontdoken successie resulteerde dus in zwart geld dat mi nog moeilijk te regulariseren is. Ik zou minnelijk proberen schikken om de helft van die verborgen schenkingen voor de twee oudsten te proberen recuperen... Als je r een zaak van maakt maak je natuurlijk zwartgemaakt geld zichtbaar. Mogelijks accepteert men nog een "te late" successie-aangifte.

Antwoord onder voorbehoud. Notarisadvies lijkt mij onmisbaar hier.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#3 , 29 apr 2017 18:55

Mag ik opmerken dat de term "niet officiële schenking" juridisch gezien niet bestaat?
Enkel onderscheid schenking met notarIële akte, geregistreerde schenking en
schenking zonder betaling van die rechten.
In dat laatste geval moet de schenking in de aangifte van nalatenschap worden opgenomen indien er geen drie jaar zijn verstreken.

Ter zake:
Als een erfgenaam een goed achterhoudt om inbreng te vermijden, maakt hij zich schuldig aan heling. Als u dat kunt bewijzen, verliest hij alle rechten op de achtergehouden goederen. De goederen worden dan herverdeeld tussen de benadeelde erfgenamen.
U kunt bovendien ook nog steeds de inkorting vragen indien dit eerste element niet zou spelen. U moet ze opeisen via een procedure voor de rechtbank. U kunt zo’n procedure instellen tot 30 jaar na het overlijden van uw ouder, ongeacht wanneer deze de schenkingen precies gedaan heeft.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Reclame

Poene
Berichten: 484
Juridisch actief: Nee

#4 , 30 apr 2017 18:44

Hebben de 2 oudste (geadopteerde) kinderen nu na het overlijden van moeder wettelijk gezien nog recht op inkorting voor de giften die gedaan zijn voor het overlijden van vader?
Zij hebben recht op inkorting (en ook inbreng) van alle giften die de erflater, moeder, gedaan heeft tijdens haar hele leven. Ook al is dit 60 jaar geleden.

Zij konden dit ook gedaan hebben toen vader overleed. Je hebt hier niets over gezegd, dus ik veronderstel dat dit toen deftig geregeld was...

Je zegt in je uitleg niet van wie de schenkingen uitgingen. Schonken vader en moeder elk de helft aan het jongste kind? Of vader alleen omdat hij rijker was?
Of is dat niet meer mogelijk omdat moeder die giften niet heeft doen inbrengen in de nalatenschap die zij van vader geerfd heeft bij diens overlijden? Dat zou me wel verbazen, want op die manier is heel het recht op een gereserveerd gedeelte van de nalatenschap perfect omzeilbaar.
De inbreng/inkorting van de giften moeten per nalatenschap apart bekeken worden. Bij het overlijden van de vader moeten alleen diens schenkingen behandeld worden. Bij het overlijden van moeder alleen haar schenkingen. Ze mogen niet door elkaar gehaspeld worden.
Indien inkorting vragen nog kan, wanneer moet dat dan gebeuren? Is er een risico dat ik bij de vereffening/verdeling door iets te tekenen afstand doe van mijn (eventueel) recht om inkorting te vragen?
Absoluut. Normaal neemt men in de overeenkomst vereffening-verdeling een passage op waarbij de partijen verklaren niets meer van elkaar te vorderen te hebben, enz. Daarmee doe je afstand van je vordering tot inbreng/inkorting. Wees voorzichtig met wat je tekent.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”